05 januari 2009

4-5 januari Krabi/Koh Lanta


Hinkar med sprit och sand mellan tårna
Båtfärden mellan Krabi och Koh Lanta tog ungefär två timmar och var inte särskilt roande då man inte kunde sitta ute på däck, utan inne i värmen. Väl framme på Koh Lantha valde jag att följa med en liten spenslig thailändare på ungefär 25 år. Han intygade att han och hans familj hade en liten trevlig bungalowby på sydvästra sidan av ön. Det kändes rätt. Väl framme betalade jag 500 baht (ca. 120:-) för en bungalow nära stranden. Det kändes skönt att vara på plats och att börja njuta av strandlivet. Första dagen var dock lite mulen, vilket inte gjorde mig det minsta, då min lekamen inte behövde särskilt mycket sol. Åt en ljuvlig köttgryta som bestod av biff och grönsaker i ostronsås. Thailändrana var imponerade av min ätteknik med pinnarna ;-)

Träffade en lite småflummig kille från Tensta som reser runt med en albino(!)kille från Chile. Rätt trevlig prickar som dock har som största (och enda?) hobby att sitta i den lilla strandbaren och röka på (vilket de flesta verkar göra helt öppet här). Middag åt jag tillsammans med 4 personer (2 killar och 2 tjejer) som var från Leeds. Mycket trevligt gäng och på engelsk manér så blev det självfallet en hel del att dricka. Det hela slutade med att vi kom hem till vårt boende kl. 04:00 på morgonen efter att ha besökt ett par strandbarer och sedan åkt mopedtaxi (vilka resor!!!) till ytterligare ett ställe och på samtliga ställen skulle det drickas ”Thai buckets”, dvs stora starka spritdrinkar som består av Thailänsk Redbull, Coca Cola och Thailänsk sprit. En mycket rolig festnatt med massor av skratt. Tyvärr har huvudet varit lite tungt idag och jag vaknade inte för än vid tolvtiden och intog då en rejäl frukost som smakade superbt!

Vädret har varit mycket bra och jag har smort in mig med solskyddsfaktor 25, men ändå bränt mig en del på axlar och rygg. Vattnet i havet är löjligt varmt och svalkar inte det minsta. Men visst är det rätt skönt att bara ligga och guppa och tänka på alla som är hemma och jobbar i slasket ;-)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, vad mysigt du verkar ha det! Buckets är farliga, men roliga! Njut av värmen, här i England inatt ska det bli minus 10! Det du! Imorse sa vi hejdå till din sötnos å hon är på planet på väg hem nu! Ta hand om dig! Kram!

Anonym sa...

Nu börjar du göra skäl för epitetet backpacker. Vad är planen - hur länge stannar du i Koh Lanta tror du?

Puss

Anonym sa...

Och hur lång blev löprundan dagen efter? ;)

/Mange N