13 januari 2009

13 januari Railey/Krabi


Varma miljö- och ekonomidiskussioner
Låg och drog mig i sängen i en dryg timme läsandes Gomorra, som nu börjar löpa mot sitt slut. Pallrade mig sedan ned till närmsta internetcafe och bokade resan mellan Krabi och Bangkok. Det blir imorgon (onsdag) för att sen ta mig vidare med buss till Trat där jag kommer spendera natten mellan onsdag och torsdag. När det var avklarat gick jag upp på rummet och packade ihop mina prylar och begav mig sen till Raileys västra strand för lite bokläsande och solande. Efter en sen lunch som bestod av en skitgod kycklingsallad tog jag mig de 300 metrarna som skiljer Raileys västra och östra del. Där hoppade jag på en ”longtail boat” som tog mig till Krabi town. Under resans gång språkade jag med en mycket trevlig spanjor om vår ev. Påverkan på miljön genom att turista i Thailand på det sätt vi gör. Vi flyger kors och tvärs och är det inte flyg så är det bussar eller båtar med gamla V8-motorer. Vi kom även in på hur lika ekonomierna i vår del av världen är med den som råder i Thailand och att det är konstigt att vi (i väst som turistar här) blundar för så mycket när vi faktiskt kan ställa krav, i och med att det är vi som sitter på pengarna som kommer in i Thailand via turistandet. Barnarbete, undermålig syn på kvinnor (prostitution, bla.). Som sagt ett intressant samtal som jag hoppas kunna fortsätta med fler jag möter.

Väl framme i Krabi tog jag in på det guesthouse som jag tidigare bodde på. Ett enkelt och trevligt ställe som är fyra gånger billigare än gårdagsnattens boende. Och fyra gånger bättre! Trevlig personal, rymligt och rent rum och billigt internetcafe. Sen så är det ett plus att det ligger bra till, för både sevärdheter och för att starta och avsluta löprundor på. Jag tog med mig min kamera och gav mig ut i staden. En härlig känsla att slippa alla snygga, feta och rika turister som huserade på Railey och se lite äkta liv och rörelse. Jag pratade med ett par thailändare som driver en liten restaurang och de var bedrövade över att turismen gått ner med mer än 50% (!!!) i år. De ansåg att flygplatsincidenten i bangkok i början av december var skälet till nedgången. Jag nämnde då att jag även trodde att den globala finanskrisen påverkade turister från väst. De tittade lite konstigt på mig och bad mig förklara hur jag menade. Jag försökte då sakligt förklara sambandet med att man i Europa och USA börjar förlora sina arbeten och att man förlorar besparingar i aktier, osv. Och att man då väljer bort utgifter så som längre utlandsresor ju är. De frågade då mig hur länge jag trodde denna finanskris skulle hålla på, varpå jag svarade dem att det var omöjligt att svara på, men att de troligtvis skulle få en tuff nästa säsong också, då dessa lågkonjunkturer kan sitta i ett tag. De tackade för mina teorier och jag gick vidare till stadens marknad där jag köpte lite färsk frukt. Idag blev det ananas (söt så söt) och lite vattenmelon (smakar som hemma) och begav mig till mitt guesthouse för att byta om till löparkläder.


Eftersom jag sprungit i Krabi town tidigare (4 januari) så hade jag ett hum om vad jag kunde förvänta mig. Jag utgick från samma runda som då men vek av åt ett nytt håll efter en dryg kilometer. Löpturen kändes mycket bra och intrycken var som vanligt många. Barn som vinkar åt en och försöker hälsa på en på engelska. Lukter och dofter från gatustånden där man säljer kyckling, räkor och grönsaker. Ibland får man hålla andan medan man vid andra stunder njuter till fullo. När jag passerade en skola pågick en musikklass med blåsinstrument. Det lät allt annat än bra och välsynkroniserat, vilket fick mig att börja skratta där, mitt under löpturen. Så kan det vara att ta en löptur på en ny plats. Något jag verkligen rekommenderar! Dagens runda blev på 31 minuter vilket kändes precis lagom. Imorgon blir det mycket resande vilket borde innebära att nästa löptur blir på torsdag på Koh Chang.

Nu ska jag iväg och äta middag och ta en promenad här i staden. Hoppas jag får tillgång till internet då jag kommer till Trat imorgon kväll. I annat fall får ni som läser det jag skriver hålla er till tåls till på torsdag :-)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Så du är ute och far! Hoppas du har det bra!

/RH

Anonym sa...

Hoppas du får det bra i Trat och kul med fler bilder att se på.

/Mange N

Anonym sa...

Bra skrivet.
Har du testat Tom Yam Kung? Världens bästa soppa.
Dan

Borv sa...

Den har jag testat! Slurp! Nasta gang hanger du pa till Thailand Dan. Bara sa du vet.