19 januari 2009

19 januari Koh Chang


Två intressanta diskussioner och en massa apor
Gick upp rätt tidigt, ungefär kring 8-snåret och kände mig väldigt trött. Sov lite dåligt då foten värkte som fan. Väl uppe tog jag mig till byn och köte mig lite frukt som jag snaskade i mig. Gott och nyttigt ska det vara! Efter att ha läst nyheterna på internet for jag söderut och målet var samma strand som igår, dvs ”hundstranden”. Jag åkte riktigt långsam och njöt till fullo av vinden i mitt ansikte och mot min kropp. Stannade och tankade och for sen vidare. Precis innan jag kommer fram till mitt mål så får jag nästan ställa mig på bromsen. Hela vägen var full med små apor. Det var säkert 7-8 stycken som helt enkelt hade parkerat sina små apstjärtar mitt på vägen. Jag stannde moppen och hoppade av. Som närmst var jag kanske 3 meter från de små rackarna, sen kom alfahanen och jag backade snabbt till säkert avstånd! Han var mer än dubbelt så stor som de andra och inte alls lika gullig. Skälet till att aphanen hade kommit ned till vägen var den att ett par hundar hade närmats sig på avstånd. Det räckte att han bara kom ner på vägen så vände hundarna (som ändå var större än honom) på tassen och sprang i väg. Rätt kul att se faktiskt. Efter detta lilla stopp så var jag sen framme vid ”min” strand.

Bokläsande och en del samtal med en 20-årig kille från Stockholm var det som fyllde min dag på stranden. Jag hann även med att äta god lunch och dricka goda fruitshakes. Stockholmskillen var trevlig och berättade massor om vad han gjort hittills under sin resa. Bland annat berättade han om hur de han hade rest med tidigare hade besökt prostituerade i Phuket och i Bangkok. Han tog själv avstånd till det hela, men berättade om hur hans vänner hade gått till väga. Intressant och skrämmande att höra hur 19-20 åriga helt vanliga svenska grabbar triggar varandra till att göra saker och begå handlingar som de aldrig skulle göra hemma. Han hade dock tröttnat på dessa killar (som han kände hemifrån) och valt att sen en vecka tillbaka resa på egen hand.

På vägen hem stannade jag till i hamnen som ligger på öns sydvästra del. Denna lilla by har det mäktiga namnet, Bang Bao Bay. Härifrån utgår alla turbåtar som för turister, fiskare, dykare och snorklare till angränsande öar och rev. Här var det full fart och massor med människor, en riktig puls och en riktigt avskyvärd lukt från all fisk som kommer in med fiskbåtarna till fiskrestaurangerna och marknaden i byn. Solen stod lågt då det var sent på eftermiddagen, vilket gav en fin inramning till en speciell liten by. På min moppetur hem höll jag sedan på att köra på en liten apa som satt mitt på vägen efter en kurva och åt på någon frukt som låg i vänster körfält. Han klarade sig dock med en halvmeter!

Väl hemma satte jag mig på verandan utanför mitt boende och samspråkade med min granne, sen några dagar. En tysk herre (har glömt hans namn) som ser lite grann ut som Björn Afzelius. Det visade sig att han är jazzmusiker och bor utanför Munchen. Vi hade en rätt lång diskussion om efterkrigstiden i Tyskland (ni vet ”dont mention the war” … ) och om det trauma som uppstod, framförallt på femtiotalet, men även under sextiotalet då han växte upp. Han berättade om sin mors familj som hade varit elidga nazister innan och under kriget och hur hans fars familj tvärtom var emot nazismen hela tiden. Mycket intressant att höra detta berättas för en. Detta är ännu ett bevis på hur bra det kan vara att vara frågvis :-) Vi avslutade diskussionen med att diskutera den tyska filmkonstnären Fassbinder och dennes påverkan på europeisk film och tysk film i synnerhet. Kan nog bli fler intressanta diskussioner med denne jazztysk. Kanske ska jag bjuda honom på en öl redan ikväll och fortsätta våra diskussioner.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Skön dag, som vanligt.

/Mange N

Borv sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Tysk jazzmusiker!Hahaha har han lirat ngt?