14 januari 2009

14 januari Krabi/Koh Chang


I sossecontainer genom Thailand
Krabis flygplats är en liten men rätt charmig flygplats som ligger mitt i ett djungelliknande landskap. Endast 3 gates finns det där och under en dag kan jag tänka mig att det avgår ett tiotal flyg. Jag lämnade denna flygplats med Air Asias flyg till Bangkok kl 12.40. En timme senare landade vi i huvudstaden.

Min plan va som jag tidigare nämnde att åka buss till Trat och bo där en natt för vidare transport mot Koh Chang. Nu blev det inte så. På väg mot bussterminalen är det en massa taxigubbar som rycker i en och frågade var man skulle. Jag tänkte väl att det inte var någon idé att kolla vad en taxi skulle kosta då jag ju skulle resa rätt långt (ca. 30 mil). Men en taxichafför säger till mig att hans kollega bor i Trat och att han ska hem. Jag skulle kunna åka med honom och då betala 1600 baht (ca. 370:-). Jag jämförde mina alternativ och tänkte att spendera fem timmar i en buss mot tre timmar i en skön och rymlig Volvo 940 (det ni!). Valet blev rätt enkelt och jag gick på Hissingens stolthet. Chauffören presenterade sig som Paul, men jag fick en känsla av att han egentlgien hette något annat, men att han ville heta något häftigt, amerikanskt. Jag presenterade mig själv som Henry ;-)

Jag slocknade rätt fort där i det sköna baksätet och vaknade efter en och en halvtimmes färd då det var kiss & matpaus. Jag gick in och köpte varsin Coca cola och en sandwich till oss båda. Paul verkade nöjd över att bli bjuden på mat. Han ville bjuda på cigarett efter maten och skrattade högt då jag avböjde. Han kunde för allt i världen inte förstå hur jag inte kunde röka!?! Efter tio minuters paus var så på väg igen. Att få sitta och se på ett helt nytt lanskap långt hemifrån är en spännande känsla. Landskapet växlade och påminnde rätt mycket om Gerigia, USA, där jag bodde ett år på 90-talet, men även en hel del om Australien. Trafiken är galen, men flyter på bra ändå.

Klockan kvart över sex var vi framme vid färjan som skulle ta mig över till Koh Chang. Jag hade riktig tur då den sista färjan gick halv sju, det blev också den färja som jag tog. Solen hade sedan en halvtimme gått ner då färjan la ut från det lilla färjelägret och vek ut på det mörka vattnet som skiljer Koh Chang från fastlandet. Resan tog ungefär 30 minuter och väl i hamn på ön åkte jag med en pickup till den första stora byn för att hitta ett boende. Efter att ha rest hela dagen kände jag att jag inte orkar leta efter det perfekta boendet, men föll för ett ställe som låg en liten bit utanför byn (ca. 1km). För 800 baht (ca. 170:-) ingick AC och en vespa av nyare modell så att man kan ta sig till och från byn och till vilken strand/utflykt man vill till också för den delen. Kan nog bli ett par nätter här. Allt beror på hur det är när det är ljust ute. Nu är det beckmörkt och jag har ingen aning om hur vare sig ön eller platsen jag bor på ser ut. Nu ska jag ta vespan till byn och äta och posta denna bloggpost. Återkommer med fler intryck undermorgondagen.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Haha Henry! :)

/Mange N

Anonym sa...

Kul att du skriver så mycket!

/Kerstin

Anonym sa...

Du ser lite sliten ut på bilden ;)