11 januari 2009

11 januari Koh Lanta


Njutfull middag med heta axlar
Lite sen morgon även idag. Idag berodde det på att gårdagskvällen innehöll thaibuckets och rätt många öl. Inte alls planerat, men efter nationalparksbesöket så beslöt vi som bor på denna lilla anläggning att gå ut och käka … två tjejer från Holland och sen ett par, där han är från Australien och hon från Åkarp :-). Vi hade mycket trevlig, men priset jag fick betala var en lite senare uppstigning och en baksmälla modell mindre, dock ingen fara som sagt.

Efter en stadig frukost med ägg och toast samt ett gäng frukter blev det idag stranden. Varmt som attan och dåligt med skugga. Men jag tänkte att jag inte solat på riktigt sen jag kom hit så idag skulle det bli en solbadardag … jag brände mig rejält på axlarna. Vad hade jag egentligen förväntat mig? Att man aldrig lär sig! Jag hade bland annat ett långt samtal med en äldre kanadensisk herre som är mer känd under namnet ”Uncle”. Denna farbror är inneboende hos Mr Malay och hans hustru. Ni kommer kunna läsa mer om honom senare i denna blogg. Hans historia kräver nämligen sitt egna utrymme.

Vid lunch gick jag upp till min lilla sjöbod där jag bor och möttes av Mr Malay som stolt visade att han hade dödat en orm som ringlat sig igenom området där vi bor. En grön liten sak som redan hade börjat ätas upp av tusentals myror. Mr Malay beskrev på världens kanske sämsta engelska hur han hade hackat ormen med ett trädgårdsredskap. Han berättade också om att man i förra veckan hade haft en likadan orm fast större i köket!!! Den hade dock en av hans medarbetare tagit kål på. Mycket ormar här som sagt :-/

Väl åter på stranden blev det skuggan för min del. Satt mest och läste och pratade med Jessica och David (paret från Skåne). Trevliga prickar. Han är extra rolig då han pratar svengelska med grov skånsk brytning. Stor humor! Förutom skuggsittning blev det även ett par dopp. Såg ett par maneter i vattnet, så idag fick man vara lite på sin vakt då man kastade sig i böljan. Vid fyratiden gick jag hem och duschade kallt för att sedan lägga mig och läsa. Ingen löpning idag då kroppen helt enkelt var för trött. Sen ville jag vila mina sargade stackars axlar.

Middagen intogs nyss på ett mysigt ställe och som sällskap denna gången hade jag solen som snabbt sänkte sig ned mot havet för att till slut slukas upp. Mycket stämningsfull inramning på en utsökt middag som bestod av en Chef salad med en underbar fransk dressing och ett par vitlöksbröd. Egentligen är denna måltid värd ett gott rödvin, med dessa är det dock ont om här nere så det fick bli en mild Singha istället.

Tanken då jag kom hit var att stanna två, kanske tre dagar. Nu blev det totalt en vecka där merparten (5 nätter) spenderades i Klong nin hos Mr Malay och dennes underbara familj som verkligen visat mig hur man tar emot en gäst. Deras kombo av gästfrihet och entreprenörskap är helt klart ett vinnande koncept. Jag är helt säker på att jag kommer besöka denna plats fler gånger i framtiden och jag hoppas att ni därhemma även får chansen att få ta del av denna pärla och få träffa dessa helgon! Namnet är Fevrier resort. Lägg det på minnet gott folk.

Imorgon ger jag mig av mot nya mål. Minbussen hämtar upp mig 08:30 sen bär det av mot Krabi för att sen ta mig ut till Rai Lei, mer känt som Railey Beach.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det är "trevlig" att läsa om dina äventyr.
Men nu vill vi ha borvhank´s ord till de spännande äventyr du upplever.

www.borvforum.NU

Borv sa...

Hahaha, det är mina ord. Det är såhär jag har det helt enkelt. No more, no less ;-)

Anonym sa...

Har ju sagt att du ska använda solkräm,lägga dej tidigt
och inga starka drycker;-)även jag
följer dej på dina äventyr
kram från Mor:-)

Anonym sa...

Hoppas nästa resemål bjuder på samma härliga upplevelser.

/Mange N

Anonym sa...

Mer bilder vettja!

/Mange N

Anonym sa...

Min tur att hålla med Mange, mer bilder tack! Dom är så fina å så kan man drömma sig bort! Kram å trevlig resa imorrn! Kram!