26 januari 2009

26 januari Sihanouk ville


Miljarder gummiringar och norskt eftermiddagsmöte
Jag somnade rätt tidigt igår efter att han konstaterat att det inte var kinesiskt nyår då utan att det är först idag det ska firas. Lite snopet då ja var inställd på fest, men kanske lika bra då jag var riktigt trött. Vaknade rätt tidigt och begav mig ut med motorcykeln för att hitta fotomotiv och för att se nya platser. Skönt väder då solen höll sig bakom molnen och vinden fläktade skönt. Intressant att se att den mark som tidigare ägdes av fransmännen då de kolonialiserade detta land är omgiven av stora betong och stenmurar. Detta innebär att det mitt ute i ingenstans , står massiva murar som man skulle kunna tro tillhör ett gods eller så. Men de är bara minnen av en svunnen tid. Åkte runt i ett par timmar innan jag åkte till stranden för att slappa, läsa och äta.

Synen då jag kom till stranden höll på att ge mig en chock!!! Jag har aldrig sett så mycket människor på en strand förut. Alla gick man ur huse för att fira nyåret! Barn sprang runt som galna och sköt smällare till höger och vänster. Då de inte befann sig i vattnet ska tilläggas, för där var det proppat. Många hyrde traktordäckslangar eller lastbilsdäckslangar som de lekt för fullt med i vågorna. Härligt att se hur barn leker likadant vart än man befinner sig på jorden. Denna glädje så fort vatten kommer med i bilden. Efter att ha grottat mig igenom de värsta folkmassorna hittade jag en ledig solstol nedanför en liten restaurang som som helt OK ut. Jag beställe in lite mat och en jucie och började läsa. Jag varvade mitt läsande med att sitta där och titta på alla människor som for omkring som galna på stranden. Ett härligt spektakel.

Jag skulle uppskatta att 97% av alla som befann sig på stranden idag var kambodjaner, kineser och vietnameser, så för en gång skull fick man känna sig som en minoritet i turistvimlet. Anmärkningsvärt var att alla som badar, barn som vuxen, pojke som flicka, inte har några badkläder. Man badade i sina vanliga kläder. Undantaget de allra minsta barnen som i vissa fall sprang runt nakna. Jag pratar med en kille som ligger i solstolen bredvid mig och han menade på att det till stor del är likadant i Thailand, eller att det i alla fall var så förr. Han menade att det berodde på att man enligt kulturen inte ska visa upp sina bara kroppar och att detta är något man lär sig tidigt. Detta är egentligen inte konstigt då vi i Sverige hade likadant fram till 30-talet då män slutade bära badräkt. Alltid lär man sig något nytt, vilket är kul.

Bredvid mig låg även ett par från Norge. De var mycket trevliga, som alla norrmän för övrigt är när man träffar dem då man är ute och reser. Vi hade många bra samtal om allt mellan himmel och jord. Under eftermiddagen han vi bland annat behandla: Natomedlemskap, olja och miljöpolitik, prostitution och idrottsframgångar. En mycket trevligt par som framstod som både pålästa och ödmjuka. I övrigt blev det bokläsande och ett par dopp. Idag stannade jag på stranden till klockan kvart över fem. Det är första gången jag stannar så länge och också första gången jag känner att det stramar lite i ansiktet, på grund av solens strålar. Konstigt det där med solbränna. Jag har inte blivit särskilt solbränd under min resa, men heller inte bränt mig, med undantag för mina axlar vid ett tillfälle. Förvisso har jag varit duktig på att smörja in mig, men jag trodde nog att jag skulle vara dubbelt så brun som jag hitills har blivit på dessa dryga tre veckor. Men å andra sidan har jag ju som jag sa ovan inte bränt mig, vilket är jäkligt skönt och bra för huden nu när man börjar bli till åren … ;-)

Bestämde mig idag för att stanna en extra dag här i Sihanouk ville. Dels för att jag trivs mer och mer, men också pga detta med det kinesiska nyåret. Tror inte att morgondagen är en bra resdag då alla som firat nyår här också ska resa med bussarna upp till Phnom Penh. Nu reser jag istället på onsdagsmorgonen för att på torsdag eller fredag ta mig vidare till Vietnam.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Se till att hinna med Killing Fields bara Henkan - du skulle ångra dig om du inte åkte dit nu när du är så nära tror jag...

Kram

Anonym sa...

Lite kul att du missade nyåret med en dag. ;)

/Mange N

Borv sa...

Killing fields ska inte missas. Det lovar jag!