03 februari 2009

3 februari Saigon



Luftpingis och hotellbyte
Vaknade vid halv åtta och sov väl inte helt hundra i natt. Kanske beror på lite magpirr då jag äntligen ska få träffa Anna. Jag lämnade mina väskor i receptionen och tog sen en lång promenad. Kollade internet på ett internetcafé och gick sen vidare till poolen som jag besökte med Ronny och Bodlund i söndags. Satte mig vid den ena poolen och längde upp benen i halvt högläge och avlsutade den sista delen i Stieg Larssons Millenium-trilogi. Rätt bra faktiskt, även om jag till slut tröttnade en del på huvudkaraktärerna Salander och Blomkvist. I mina ögon var den första boken, Män som hatar kvinnor, också den som var den bästa. De två senare böckerna skattar jag som ungefär jämnbordiga.

Idag var det inte många vid poolen. Det var det heller inte då vi var här i söndags, men idag då det var vardag var det ännu färre besökare här. Jag var ende västerlänning och detta resulterade i ett par intressanta möten. Det första mötet var väldigt speciellt då jag såg två vietnamesiska män som simmar med flytdynor i det som är barnpoolen. Jag misstänker att den ena av dessa män ser att jag sneglar åt deras håll med jämna mellanrum i mitt bokläsande. Efter ett tag kommer han upp och hälsar artigt på mig och frågar vad jag heter och hur länge jag varit i Vietnam (standardfrågor som man får jämnt). Han berättar att han är här med sin läkarkollega och ska lära honom att simma, då han aldrig lärde sig det som barn. Det förklarade såklart flytdynorna och barnpoolen. Han kommer med jämna mellanrum fram till mig och ställer några småfrågor av rätt obetydlig karaktär. Det var frågor som ”Do you swim?” eller ”Do you like this place because of oxygene from trees here in park?” och min favorit, ”Do like play Tennis Table?” varpå han tar fram ett pingisrack och ställer sig ett par meter från mig och skuggspelar mot en låtsasmotståndare i kanske fem minuter. Tyvärr kunde jag inte med att vara så fräck att ta kort. Men roligt, det kan jah lova er att det var!

Vid tolvtiden intar jag en riktigt god lunch som bestod av en biffsallad med riktigt fräscha grönsaker och välsmakande nötkött (hoppas jag …) och firterade kalamares som var chilikryddade. Och ndå jag satt där kom nästa intressanta möteför dagen. Bredvid mig slår sig en rund vietnamesisk ung man och hälsar genom att ta i hand och fråga vad jag heter. Detta visade sig vara en intellektuell ung man på 28 år som var utomordentligt bra på det engelska språket vilket innebar att vi blev sittande i närmare en halvtimme språkandes om välfärdspolitik, klassfrågor, kommunism och den forna uppdelningen mellan syd- och nordvietnam. Mycket spännande möte som sagt.

Efter lunch och trevligt möte begav jag mig till mitt hotell och checkade ut och tog sen en taxi till det hotell jag bokat för mig och Anna. Hotellet jag bokat för mig och Anna är ett lite finare hotell, med mina mått mätt. Ett trestjärnigt hotell med, vad som verkar vara, mycket trevlig och personlig personal. Jag fick i alla fall ett gott intryck. Tänkte att Anna skulle få sova i ett lite finare rum efter sin långa resa med mellanlandning i Quatar. Om en timme kommer taxin som ska ta mig till flygplatsen där jag ska möta Anna. Det ska, som jag nämnde tidigare, bli härligt att ses, då vi inte sets på mer än en månad. Jag tror vi stannar i Saigon i en dag innan vi beger oss norrut. Ska dock diskutera detta med min käresta, då tiden för egna beslut nu är över ;-)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad gölli du är, Henkan! Jag å mamma har spenderat dagen i Skärholmen, eftersom att jag fick en extradag i Sverige. Tack Ryanair å snöstormen! Snart bär det av till Skavsta igen!

Ta hand om varandra! Mamma å pappa hälsar! Kram.

Anonym sa...

Maten såg riktigt god ut. Mår foten bättre idag? Hälsa Anna när hon kommer ner från mig och Lena. Lena hälsar till dig oxå.

/Mange N