12 februari 2009

12 februari Hoi An


Sol, bad och tidig propaganda
Kvart i sex vaknar både jag och Anna av att musik och vietnamesisk skönsång (nåja …) fullkomligt strömmar ut ur hötalare som är uppsatta lite varstans. Vi smålog litegrann men insåg efter fem, tio minuter att det inte skulle upphöra, utan att det med största sannolikhet var morgonpropagandan som skulle förmedlas ut och få alla arbetande vietnameser att stiga upp. Man skulle kunna se det som en form av kommunistisk minaret om man så vill. Vi lyckades dock somna om, även om Annas vänsterarm värkte som fan. Hon har någon form av inflammation i höjd med handleden som blivit värre de senaste dagarna. Hoppas den blir bättre. Inte kul att ha två krymplingar i familjen Israelsson/Malmen …

Efter att vi vaknat gick Anna iväg till närmsta apotek och införskaffade gasbinda (gammalt, men bra ord) som gav välbehövligt stöd åt handleden. Sen åt vi en rejäl frukost innan vi cyklade iväg till stranden. Idag var det sol med växlande molnighet. En skön dag som löpte förbi rätt fort. Jag tog en rätt lång promenad på stranden och hittade fina snäckor som jag ska ta hem till mina fina syskonbarn. Sen hittade jag en frisbee som jag lekte lite med. Förutom det blev det bokläsande och en god lunch, där vi provade på färska vårrullar på vietnamesiskt vis. Dessa smakade mycket gott med lite soja och sur sås till. På vägen från stranden fastnade Anna (som vanligt) i de affärer som sålde kläder. En strandklänning och ett par kjolar blev det denna gången. Jag förstår inte när hon ska ha tid och tillfälle att bära alla klänningar och kjolar som hon köpt här!? Ikväll ska jag hämta ut en kostym som jag sytt upp här. Vi får väl se hur bra den blir och om den kommer gå att bära. Jag har blivit varnad av ett par vänner som tidigare köpt kostymer här. Håller dock tummarna, även om man inte lägger ut någon förmögenhet hos skräddaren här. Sen blir det god middag, som vanligt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag behöver en smoking till bröllopet i Florens, kan du fixa. ;)

/Mange N

Anonym sa...

Hej Bror
Vad mysigt ni har! Hälsa och Gratta Anna så mycket ifrån oss och hoppas att hennes arm blir bättre. Nu rullar vår reklam på radion..Julia tycker det är hur kul som helst...hörde ni det var ju jag (samma m Göran:-).
Kramar från syrran