05 februari 2009

5 februari Mui Ne


På buss med fylld blåsa och strandnära boende
Igår kväll klockan 20:00 satt/låg vi på en liggbuss(!?) som skulle ta oss de ca. tjugo milen till Mui Ne. Det visade sig att vi inte kom ut ur Saigon för än en timme senare än utsatt tid, så kan det var här i Asien … Väl på bussen slocknade Anna direkt, medan jag inte kunde förmå mig själv att somna, inte ens en enda sekund på hela resan. Efter ca. 3,5 timmar vaknade Anna och berättade att hon typ var det kissnödigaste hon varit i hela sitt liv. Jag lugnade henne med att vi snart skulle vara framme. Efter ytterligare en halvtimme gick jag fram och frågade chauffören något i stil med ”How long time to Mui Ne?” Varpå han svarade ”Tventi minutes.” och jag gick bak till Anna och berättade att vi snart var framme. Efter ungefär ytterligare 45 minuter kunde inte Anna längre hålla sig utan gick fram till chauffören och frågade. ”How long to Mui Ne?” Och han svarade ”Tventi minutes.” Och ändrade sig sen till ”One hour, maybe.” och Anna fick nog. ”Stop the bus I have to go to toilet.” Och bussen stannade varpå Anna sprang ut och kissade. Mycket nöjd kom hon ombord och femton minuter senare var vi framme i Mui ne. Så bra sinne för tid har chaufförerna här ;-)

Vi fick skjuts av två killar med moppe som tog oss till ett enkelt boende som kostade 15$ natten. Vi somnade direkt då vi inte kom i säng för än kockan hade hunnit passera två på natten. Jag bad Anna ställa klockan på 8.30 då vi verkligen ville upp tidigt och utforska stället vi hamnat på och för att sen avgöra om vi skulle bo kvar här, eller leta nytt boende, utan att behöva betala för en extra natt. Klockan hade passerat halv tio innan vi vaknade. Vi for upp och insåg att klockaställningen hade misslyckats och gick snabbt ut och kollade omgivningen. Det var väl inte riktigt vad vi väntat oss och jag föreslog att vi skulle bege oss till de mer centrala delarna av Mui Ne, som enligt mina uppskattningar låg ett par kilometer söderut. Anna höll med. Vi checkade ut och åkte med ett par moppekillar till ett hotell som rekommenderades i Lonely Planet. Anna stannade med moppekillarna medan jag följde med receptionisten in på hotellet för att utvärdera rummen. Jag föll för ett rum som var lite dyrare (30$), men som låg precis på stranden, ca. 15 meter från havet. Ett bra rum med en underbar utsikt. Jag sa till recepetionisten att vi tog det rummet och jag bokade det för minst 4 dygn framåt. Anna blev överlycklig då hon fick se rummet som jag nyss bokat. Jag visste att hon skulle älska det och så var också fallet. Fem minuter senare låg vi på varsin solstol precis nedanför vårt rum.

Under dagen blev det en del bokläsande för bådas del, men vi hann även med att bada i de fina vågorna som slår riktigt ordentligt in mot stranden. Vi köpte även färsk mango och ananas som vi slafsade i oss med glädje. Någon bok behövdes dock inte för att få tiden att gå då man hela tiden är sysselsatt av att titta på de hundratals kitesurfare som håller till vid just denna 20 kilometer (!) långa strand, som just är känd för sina mycket gynsamma vindar som lämpar sig perfekt för kite- och vindsurfning. Som på alla ställen i sydostasien där det finns turister så finns även kvinnor som säljer frukt och även de som erbjuder massage. En kvinna i femtioårsåldern med tillhörande kinahatt kom och erbjöd sig helkroppsmassage där en timmes massage skulle kosta 100 000 dong (ca. 50:-). Anna kunde inte motså erbjudandet så ett par minuter senare låg hon och fick en massage som hon senare beskrev som sitt livs bästa! Jag kunde dock inte låta bli att skratta då kvinnan i början av massagen, för att få igång blodcirkulationen, smiskade anna med sina handflator över hela ryggen och benen. Stor humor! Under dagen beställde vi även god vietnamesisk mat i form av nudlar och grönsaker och sent på eftermiddagen gick vi till grannrestaurangen och åt vårrullar i både vegetarisk- såväl som räkform. Allt vi ätit hittills har smakat jävligt bra. Hoppas den trenden håller i sig. Vi har bestämt oss för att stanna här i minst fyra dagar, för att sen bege oss mer norrut, i detta land som än så länge överträffat våra förväntningar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det ser så himla härligt ut! Värme och sol - Här har det snöat hela dagen...
Jag antar att är lite bättre boende nu än innan Anna kom ner:-)
Hare så bra och slappa nu och mys under erat 4dgrs uppehåll.
Hälsa Anna
Kram
Syrran

Anonym sa...

Snöar här med. Fasiken vilket juste rum ni fick tag i. Jag som, helt ärligt, letat efter en bra massör under veckan. Men inte fan får jag pröjsa 50 bagis. :)

/Mange N

Anonym sa...

Det ser jättehärligt ut. Vi åker till Mui Ne i nästa vecka. Vad heter hotellet?

Clara