04 februari 2009

4 februari Saigon


Långpromenad med museibesök
Vi inledde morgonen med en rejäl sovmorgon. Kändes ovant att dela säng för första gången på fem veckor, men var riktigt härligt. Efter en sisådär frukost på hotellet (frukten var dock god) gav vi oss ut i storstadsvimlet. Enda planen vi hade för dagen var att gå på det kända krigsmuséet och det planerade vi in till eftermiddagen. Vi gick runt och bara mös och fastnade så småningom för en riktigt elegant nyöppnad japansk restaurang. Maten var riktigt god. Anna åt en teriyaki kyckling med tillhörande sallad, medan jag gick på sushitallriken. Efter avslutad måltid fick vi genomgående visning av den nyöppnade restaurangen. Det var restaurangens manager som ville visa oss sin stolthelt. Han var mäkta nöjd, och det var verkligen en liten gourmetpärla vi hade funnit.

Efter maten gick vi förbi en glassbar och då min mage var långt i från full beslutade jag mig för att fylla den med lite härlig glass på toppen av den goda sushin. Anna däremot var för mätt för glass. Hon fick dock smaka mina två kulor (glass alltså ...), de föll oss båda i smaken. Med glassen i handen irrade vi sen omkring innan vi hittade War remnants museum, som är det nya namnet på detta krigsmuseum. Vi betalade inträdet på en knapp dollar var och gick in i den första av fem utställningar, som främst är fotobaserade.

Vi spenderade en dryg timme på muséet som var intressant, men gick absolut inte att jämföra med S21 i Phnom Penh som jag besökte i förra veckan. Krig är ett helvete och det blev man sannerligen påmind om både en och två gånger på denna plats. Nöjda gick vi sen hem till vårt hotell och hämtade ut vår packning och begav oss till en annan del av distict 1, där vi bor för att kl. 20:00 ta en buss som ska ta oss till Mui Ne som är ca. 4 timmar bort. Nästa rapport blir därmed därifrån.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Sweet...

/Mange N

Anonym sa...

Vad härligt att ni reser tillsammans nu! Jag har precis vaknat till ett vinterland i England å vet inte hur jag ska komma till jobbet... dom har juh inte direkt dubbdäck, haha.

Njut av värme å god mat!

Kram.