06 februari 2009

6 februari Mui Ne


Fruktshakes och vattenlek
Igår kväll åt vi grillad fisk som smakade mumma. Anna hann även med att köpa en klänning. Det tar inte mer än ett par minuter för än hon ska in i butiker och handla ;-)

Idag vaknade vi rätt sent, ungefär kvart i tio. Anna gick rätt snabbt ned till stranden medan jag dröjde mig kvar på hotellrummet och kollade på ESPN, som visade Celtic-Lakers. En mycket spännande match som gick till övertid. Jävla lyxigt att ha kabelteve och se på bra sport och film, om man skulle tröttna på solen, menar jag … Det blev en sen frukost/tidig lunch på en mycket bra och prisvärd restaurang som ligger granne med vårt hotell. Anna fullkomligt trycker i sig fruit shakes. Igår blev det tre eller fyra och idag har hon redan hunnit med två. Hennes favoriter är mangoshake och ananasshake. Min favorit är bananshaken, som kostar hela 7 000 dong (lite drygt 3:-). Förutom shakes har vi idag ätit nudlar med kyckling, nudlar med räkor och räkor med ris. Lägg sen till lite vitlöksbröd så har ni vad vi ätit idag, hittills kan tilläggas.

Idag fick jag chansen att inviga den bodyboard som jag köpte igår kväll. Vågorna var idag riktigt fina och jag hade riktigt skoj där ute lekandes som ett litet barn i vattnet. Totalt spenderade jag nog över en timme tumlandes runt i vågskummet. Är det något som jag aldrig kommer bli för gammal fär så är det att leka i vågor. Så länge jag kan minnas har jag alltid älskat det. Jag antar att det handlar om att vågorna är oförutsägbara och att man hela tiden för en kamp. Man måste vara på tårna för att inte dras ned under vattnet, eller i värsta fall missa en riktigt bra våg. Vågorna idag höll en helt OK kvalité och varierade mellan 1-3m, vilket räckte för en ringrosting bodyboardsurfare som jag. Jag lyckades, trots de relativt små vågorna, att skrapa i ryggen mot botten ordentligt. Men det var det värt.

Förutom vattenlek och mat har vi hunnit med en del bokläsande. Ikväll blir det middag på någon av de många restaurangerna som serverar färska skaldjur. Nattlivet här är väldigt lugnt och få ställen har öppet längre än elva, men det känns helt OK för vår del. Imorgon ska vi hyra moppe/motorcykel och bl a utforska sydostasiens grymmaste sanddynor som ska ligga ett par mil härifrån.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, vad allt låter härligt och det ser helt fantastiskt ut!
Rapport från er lägenhet igår: Lugnt och stilla. En del post. Blommor som fortfarande var fuktiga. Skön soffa där jag vilade en stund och läste er DN innan jag drog ner till stan för middag och konsert med Stefan Sundström. Han var bra med samhällskritiska texter.
Var rädda om er i den vildsinta trafiken! Jag har hört om den förr!
Kram från Lisa/Annamamma

Anonym sa...

EH, hur tröttnar man på solen? ;) Fan vad goda era fruktshakes ser ut!

Trevlig Helg!

/Mange N