28 februari 2010

26-27 februari - Punta del Este


Återigen vaknar jag pigg och utvilad och bestämmer mig för att ta ett löppass direkt på morgonen så jag gav mig ut på ett rätt tufft 35-minuterspass där halva tiden utgjordes av löpning på stranden. Trots att klockan var rätt tidig (strax efter tio) var det varmt. Väl hemma blev det ett välbehövligt dopp i den svalkande poolen. Anna hade redan lagt sig i ryggläge på solstolen och vi förblev båda där hela dagen läsandes våra böcker. Vi gjorde dock en avstickare på dagen för att gå iväg till närmsta supermarket och köpa färsk frukt, baguette och mjukost som fick utgöra vår lunch. Framåt kvällen kände jag mig väldigt pigg i kroppen och bestämde mig för att ta ett kort löppass innan solen gick ner. Vid strax innan åtta gav jag mig iväg och kom åter ca. 25 minuter senare. Törstsläckningen efteråt bestod i kall öl och gott vin(!) som avnjöts samtidigt som vi spelade lite Letra-mix. Vi åt ”som vanligt” på hotellets restaurang, men bestämde oss för att imorgon ta middagen inne i Punta del Este istället. Som vanligt blev det till att kolla på ESPN´s OS-sammandrag innan vi somnade.

______________

Vi vaknar på lördagsmorgonen av att det är riktigt varmt på vårt rum och att vare sig AC eller takfläkt varit igång under natten. Vi går iväg till supermarket och handlar frukost som vi sen avnjuter utanför vårt hotellrum. Under dagen hinner vi med att både hänga vid poolen samt ligga på stranden och njuta av saltstänk och sol och kan båda konstatera att det är jävligt skönt med riktig semester! Anna hann avsluta sin sjätte bok(!) och påbörja sin sjunde, på semestern. Själv är jag snart klar med min tredje. Att ligga i solen eller i skuggan med en bok är ren semesternjutning och avkoppling när den är som bäst.

På kvällen gav jag mig ut på ett drygt 40 minuter långt löppass. I lurarna repriserade jag P3 Dokumentär om fallet Dagmar Hagelin som försvann i Buenos Aires 1977. Tänkte lyssna in mig på den Argentinska militärjuntan som varade mellan 76-83 inför veckans återbesök i Buenos Aires. Jag kan återigen rekommendera att springa med dokumentärradio i lurarna. Tiden flyger förbi och man vill verkligen inte sluta springa. Efter löpningen blev det en snabbdusch innan vi åkte in till Punta del Este.

Vi tog en taxi till busstationen och promenerade sen genom centrum som så här dags (klockan var runt 21) börjat fyllas. Liv och rörelse, fina dyra bilar kantar gatorna och glider fram längs esplanaden. Anna stannar och kollar lite kläder i några butiker men vi kommer så småningom fram till hamnrestaurangerna och beställer där riktigt god mat i form av musslor, skaldjurspasta och så pizza. Till det drack vi ett väl kylt chardonnayvin som verkligen förstärkte skaldjurens läckra smak. Mycket nöjda beger vi oss hemåt i den Uruguayanska natten och kommer i säng vid ettiden. Imorgon är det utcheckning och på eftermiddagen bussfärd till Colonia och sen överfärd med färja till Buenos Aires.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jäklar vad du kommit igång med löpningen, kul och bra! Saknar passen i funbeat dock!!! Skönt med varmt väder, det längtar man till här hemma då det just nu är noll grader och snöblandad nederbörd.

/Mange N

Anonym sa...

Åh, vilka fina bilder! Det ser underbart ut både vid poolen och på stranden! Och musselmiddagen, mums! Jag åt ju musslor på Belgobaren samma kväll som ni åkte, men det är inte riktigt samma sak som att äta på en mysig restaurang en ljummen kväll utomlands. Kram på er båda!

Elisabet sa...

Det var värmor och mor Lisa som skickade ovanstående kommentar.

flashBastard sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
flashBastard sa...

Hej Henke,

Skulle behöva din röst i Sverige.
Världen behöver dig. Helst till helgen.

Abrazitos y besitos!

/

aD

Borv sa...

Inga problem Flash Bastard. Jag finns där för dig i helgen. Hemma fredag em.

/Hank

flashBastard sa...

Härligt och varmt välkomna hem!