15 februari 2010

14 februari - Buenos Aires


Inte fullt utvilad, runt klockan halv tio, vaknar jag men känner mig ändå rätt fräsch efter att ha grillfestat halva natten. Medan Anna ligger och drar sig i sängen byter jag om till löparkläder och pluggar i P3-dokumentär i lurarna. Under mitt dryga halvtimmeslånga joggingpass hinner jag lyssna igenom programmet om rasbiologins historia i Sverige. Mycket intressant och välproducerat program av Kristoffer Hansson. Få saker slår få jogga i fint väder och på en helt ny plats i världen. Ett perfekt sätt att upptäcka nya miljöer och se nya människor. Att sen ha SR´s eminenta dokumentärprogram i lurarna under tiden gör upplevelsen komplett.

Idag höll vi på frukosten och satsade istället på att äta ren rejäl lunch. Och jag kan väl så här i efterhand erkänna att den blev rätt rejäl. En mycket personlig kvartersrestaurang med namnet Las Cabras (”Getterna” på svenska) fyllde våra magar med riktigt mycket mat, till ett pris som var skrattretande billigt. För mig blev det ryggbiff med en jävla massa tillbehör medan Anna tog quesadillas med lax, brieost och ruccola. Båda var mer än nöjda och stapplade övermätta ut från restaurangen och mötte upp Broman och Jo för att bege oss till en annan del av Buenos Aires.

Efter att med paltkoma suttit på ett tunnelbanetåg kom vi fram till stadens centrala delar och tog en kort sväng förbi Casa Rosada (presidentpalatset) och gick sen in på en gata som aldrig ville ta slut. Överallt fanns försäljare och marknadsstånd. Inte så jättemycket som lockade, men Anna köpte några småsaker. Förutom stånd och försäljare fanns här även rätt fina loppmarknader och antikaffärer. Där gjordes flera stopp men inga inköp. Broman och Anna köpte sina dagliga glassar och diskuterade livligt hur goda smakerna var, precis som två barn som inte ätit glass på en halv sommar och får sin första kulglass. Efter någon timma är vi framme vid ett mysigt litet torg inramat av vackra byggnader och stora lummiga träd. Vi satte oss ned på en uteservering och drack lite kaffe, lite öl/vin och någon drink. Vi tittade även på ”tangodansbanan” som nyttjades av såväl gammal som ung. Det var underhållande men i mina ögon kändes dansen lite fånig och mekanisk med sina ryck, knyck och bensläpningar.

Halv nio möte vi upp Venke samt två av hennes kompisar, Mia och Sofia vid den franska restaurangen Petanque. En rätt så mysig restaurang med ett bra bemötande. Servicen var inte den bästa då man bland annat missade beställningar och kom ut med vinet efter att förrätten blivit serverad. Det man missade på serivcen tog man dock igen mångfaldigt på maten. En förrätt med havskräftsstjärtar och en tomatsalsa toppades med kobebiff och tillhörande sallad. Som köttälskare har jag länge velat pröva denna köttets Rolls Royce men har hemma i Sverige varit för dyr (ofta 1500-2000:-/kg) eller svår att få tag på. Här serverades vi dock detta delikata Wagyu-kött som under sin livstid fått en speciell maltdiet och behandlats extra väl. Jag har mycket svårt att se hur kött skulle kunna smaka bättre och ett samstämmigt ”mmmmmmmmmm” ljöd kring bordet efter första tuggan från de fyra av oss som beställde denna ljuvliga delikatess. Vid halv tolv bar det hemåt i taxi. Imorgon blir det utcheckning och på kvällen/natten avfärd mot Mar del Plata.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Lite avundsjuk man blir.Kul att läsa om Er resa.

Anonym sa...

vill också!

/Jonny

Anonym sa...

Härlig bror - måste erkänna att jag är lite avis/Syrran

Anonym sa...

Äh, idag fick man mammas milanesa. Så det så! :)

/Mange N

Walle sa...

Nu känner jag igen mig - Las Cabras och Petanque. Nu spelas de säkra korten ut.

Visst fan är Las Cabras tia!?!

Gissar att det var Florida ni gick på - som våran Drottningdatan typ...ingen höjdare. Se till att komma till Boca och San Telmo.

Puss!

Walle sa...

Håller med dig Nilsson - haha! Käka empanadas med bestick är lite som Mr Lippman i Seinfeld som äter Snickers med kniv och gaffel.

Palermo-divalater! ;-)

Unknown sa...

Det verkar vara ett lättsamt och härligt semesterliv! Anna vansläktas inte när det gäller glass, märker jag. Hennes far kan vara stolt över henne! Utflykt till havet låter skönt! Här väntar vi på nästa snöfall i slutet av veckan. Ett par decimeter hotar meteorologerna med. Det är smällar man får ta. Imorse var det åtminstone ljust strax efter 7. Ha det bra! Kram till er båda!