24 februari 2010

20-22 februari - Mar del Plata / Buenos Aires

Lördagsmorgon med strålande sol. Lite småtung i huvudet efter gårdagens/morgonens skrattfest med Broman. Efter frukosten gick vi till en av stränderna som låg någon kilometer från vårt hotell. Ryggläge och bokläsande även idag. Riktigt skönt att bara njuta av att vara ledig!

eftermiddagen strömmade det till ännu fler till den redan rätt fulla stranden och vid klockan halv tre var stranden helt fullpackad. Detsamma gällde vattnet där de badande bokstavligt talat trängdes med varandra. Vågorna var som tidigare dagar höga och badvakterna blåste titt som tätt i sina visselpipor på badare som kommit allt för nära någon av de klippor som omgav stranden.

Även denna kväll spenderades på takterassen spelandes Letra-Mix, roligt och frustrerande. Anna och Broman är strået vassare än mig och Jo, men man lär sig hela tiden nya sätt att kombinera orden. Vid halvtiotiden (tidigt för att vara i Argentina …) gick vi ner till den närmsta stranden och ut på en stor pir där vi blivit rekommenderade en fisk-och skaldjursrestaurang. Vi mötte där upp med en svensk tjej som hette Cecilia som Jo träffat tidigare i Buenos Aires. Efter att ha väntat tjugo minuter på att ett bord skulle bli ledigt fick vi våra platser. Maten var riktigt god. Jag och Broman tog vitlöksgratinerade musslor medan damerna njöt av sin grillade tonfisk. Till efterrätt fläskade vi på med en glass som nog vägde närmare 400-500 gram toppade med sötad grädde, läckra frukter och rån med chokladsås. Jag pallade inte med att få i mig allt, medan Broman lyckades slurpa i sig precis allt och till och med slicka skålen ren. Vår sista kväll i Mar del Plata var till ända.
______
Söndag och dags för utcheckning. Vi packade ihop våra grejer och avnjöt en sista frukost på hotellet. Vid utcheckningen fick vi reda på att skatter inte ingick i de priser vi fått angivna oss då vi bokade rummen via Internet. Nu blev allt ungefär 80$ dyrare per rum, men det kändes ändå rätt överkomligt Vi spenderade dagen på stranden innan vi vid halvfyra tiden åkte taxi till busstationen och kvart över fyra avgick vår buss hem mot huvudstaden. Precis som senaste somnade vi omgående i de sköna liggsätena och vaknade drygt tre timmar senare och hann precis se den bensinmack och ranchbyggnad som utgör Samboronbom (osäker på stavningen) som omsjungs i Evert Taubes kända visa Fritiof och Carmencita. Vid 21-tiden kom vi fram och tog direkt en taxi hem till Broman och Jos fina lägenhet. Där vi spenderade natten efter att ha åkt förbi Venke & co. och hämtat upp en madrass. Kvälls/nattmålet intogs på en bra restaurang några kvarter från Bromans.
Måndag morgon och regnet hängde i luften över Buenos Aires. Jag snörde på mig löparskorna och gav mig ut på ett pass på en dryg halvtimme. Sista kilometern kom dock regnet och precis när jag kommit innanför dörren öppnade sig himlen. Frukostering med färsk frukt och gott bröd, och av Jo gott nybryggt kaffe kändes helt rätt efter min löprunda. Anna och jag väntade ut regnet och gav oss vid lunchtid iväg för att göra en utflykt med tåg till den vackra förstaden Tigre.

Efter en timmes tågresa, uppdelat på två kortare tågsträckor, var vi framme i Tigre. Regnet hängde i luften, men det kändes som om vi skulle klara oss. Efter att ha promenerat längs flodhamnen och spanat in flera fina äldre, aristokratiska byggnader gick vi och satte oss på en mysig restaurang i närheten av tågstationen. En äldre och mycket trevlig kypare envisades med att prata spanska med oss, varpå vi tittade på varande och nickade och log. Undrar vad han sa till oss egentligen … Anna åt spansk potatisomelett medan jag tog en saftig ryggbiff. Allt smakade mycket bra. Precis när vi bestämt oss för att gå ner till flodhamnen och ta en tur med någon av flodbåtarna för att se floddeltat så öppnar sig himlen på nytt. Denna gången är det på allvar och blixtar och åska omger oss. Vi hör bland annat en åskknall som varar i över tio sekunder … någon form av rekord. I alla fall för oss. Vi beställer kaffe samtidigt som vi överväger att flytta in i restaurangen, även om vi satt under tak. Vi stannade dock kvar utomhus under tak och tog fram våra böcker och läste i en dryg timma, innan regnet och åskan till slut avtog. Sen blev det en båttur i Tigres floddelta som i miljö närmast påminner om de miljöer man sett i Louisiana och Florida. Intressant men lite långtråkigt, om jag ska vara helt ärlig.

På kvällen blev det mexikansk middag på Krilles och Veronicas takterass på trettonde våningen med en mäktig utsikt över Palermos södra delar och över Buenos Aires centrum. Maten var grymt god, likaså ölen och sällskapet var det heller inget fel på. Kul att träffa Venke & gänget igen. Vid halv tre på morgonen gick vi hemåt för tre timmars välbehövlig sömn innan båten mot Uruguay skulle avgå.