25 februari 2010

23 februari - Montevideo


Kvart i sex ringde väckarklockan och det kändes i hela kroppen att vi bara sovit i dryga två och en halv timme. Vi packade ihop det sista och väckte Broman som följde oss ner till taxin och låste upp ytterdörren åt oss. Tjugo minuter senare var vi framme vid färjeterminalen och checkade in vårt bagage. Färjan påminde mycket om de snabbfärjor som går till mellan Nynäshamn och Gotland. Anna slocknade direkt medan jag fastnade framför en teve som visade lite OS-sammandrag. Såg bland annat damernas sprintsilver i längdåkning och Sveriges pinsamma 1-9 förlust mot USA i damhockeyn. Efter dryga tre timmar var vi framme i Montevideos hamn.

Första intrycket av staden blev inte det bästa då hamnen är liten trång och riktigt grå. Lägg sen till mulet och blåsigt väder. Efter en kort taxiresa är vi framme vid vårt enkla boende i ett hostel som hette Palermo Art Hostel. Jag märkte att Anna blev rätt så besviken över standarden, själv jämförde jag med de ställen jag bodde på i Kambodja för ett drygt år sedan och jämfört med dem var detta helt OK. Vi bestämde oss för att promenera genom staden för att på så sätt skaffa oss en bättre bild än vårt första intryck. Det kändes lite extra intressant och spännande då vi hört både plus och minus om Montevideo.

Fem minuter in i vår promenad (som skulle visa sig bli lång) kom solen fram bakom molnen och hela staden sken upp. Gröna alléer, rena trottoarer och massor av gatukonst var intryck som mötte oss. Vi gick ett par kilometer till stadens busstation och bokade där biljetter till Punta del Este dit vi skulle fara nästa dag, efter det gick vi till en liten restaurang och åt. Anna fortsatte med sina spanska potatisomeletter medan jag tog min femtioelfte hamburgare. Båda var nöjda och vi fortsatte vår gatupromenad ner mot stadens centrum, enda skillnaden var att det nu var med fulla magar. Affärer kantar stadens huvudgata och Anna skulle självfallet in i varannan, medan jag stod utanför och njöt av det vackra vädret. Arkitekturen är vacker och storslagen och påminner mycket om våra europeiska huvudstäder. Anna liknar staden vid Barcelona och jag får väl jämföra då jag till sommaren ska dit för första gången. Vi gick säkert nästan en mil under dagen och avslutade den på ett mysigt litet hak nere vid den gigantiska strandpromenaden.

Noterat 1: Utanför en port såg vi på långt håll en äldre tillsynes överförfriskad man vifta med en stor kökskniv framför ett långhårigt ungt par. Som tur var avvek paret efter ett kort meningsutbyte.

Noterat 2: Ölen smakar inte lika bra som i Argentina. Mindre kolsyra och lite sötare. Dock drickbar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Och mot Kanada förlorade dom med 13-1. :)

/Mange N

Anonym sa...

Ni verkar ha det grymt där!Är riktigt avis.
/Åsa

Walle sa...

Jag ska inte säga "njut" - före det får man bara prestationsångest av.

Jag ska inte säga "kom hem" för ni verkar ha det bra där ni är.

Jag ska inte säga "stanna kvar" för jag saknar er.

Så jag håller käft istället!