14 februari 2010

13 februari - Buenos Aires


Uppstigning klockan tio – utsövd, skönt! Kvart i elva ringer jag på Bromans port och han möter mig iprydd joggningsmundering. Vi tog sen en joggingtur på dryga 35 minuter. Det gick inte fort, men svettigt och skönt var det. Väl hemma väntade en skön kall dusch innan vi åt en god frukost på balkongen, som Anna inhandlat under tiden vi joggat.

Vid ettiden mötte vi upp med Bromans för att ta oss in till stans centralare delar (även om Palermo Hollywood ligger rätt centralt).
Vi tog först en lättare lunch på ett mysigt litet ställe alldeles i närheten av där Bromans bor, smakade riktigt bra. Efter det tog vi en taxi in till centrum. Väl där blev det en promenad på stadens mest kända kyrkogård där bland andra Evita Peron ligger begravd. Tror dock att argentinarna som var där ansåg att jag och Broman var snäppet för flamsiga för att befinna oss på en kyrkogård då många skratt varvades med fotografering framför morbida och roliga gravkryptor.

När vi klarat av kyrkogården blev det marknadsflanerande där Anna och Jo fyndade genom att köpa ”handgjorda” örhängen. Jag och Broman köpte endast lite vatten i värmen. Idag var temperaturen dock mycket bättre än gårdagens 32 grader. Skulle gissa på att dagens temperatur låg kring 27-28 grader, samtidigt som ett lätt molntäcke hindrade de varmaste solstrålarna från att tränga fram fullt ut.

Vi delade sen upp oss då jag och Broman inte var särskilt intresserade av att shoppa så vi begav oss hemåt med tunnelbana efter att ha inhandlat ett par lättpromenerade skor åt mig då mina fötter börjat värka efter löpning och promenader. Skorna var väl inte världens mest maskulina men det är bara bra att få bejaka sina mer feminina sidor. Fotvänligheten var dock mkt god.

På tal om feminina sidor gick vi på vår väg hem in på en frisersalong, då jag hade bestämt mig för att lätta på manen min som värmde på tok för mkt i den varma och fuktiga luften. Då frisören enbart pratade spanska fick Broman förklara för frisören vilken sorts frisyr jag önskade. Det kändes ungefär som 1982 då jag gick med mamma till frisören och hon bad frisören klippa mitt hår … 20 minuter senare och 18 pesos fattigare (36 kronor!!!) gick vi fårn salongen med en mkt snabbare och lättare frisyr. Vi firade min nya frisyr med att dricka ett par kalla öl på ett mysigt bar/café i närheten. Vi kunde båda konstatera att få saker är bättre än kalla öl när man är riktigt törstig.

Hem och byta om och ta en snabb dusch, sen iväg på asado(grillfest) hos Venke och Hanna Wallin. Vi var ett tiotal svenskar och fyra argentinare som avnjöt ruggigt goda hamburgare med alla tillbehör som finns på jorden + vin och öl då självklart (blir mkt öl i mina rapporteringar känner jag …). Vid halv fyra tiden känner Anna och jag att det är dags att tänka på refrängen så vi tar en taxi och kommer i säng vid kvart över fyra. Bromans då? Jo de stannade kvar minst någon timma till. De till skillnad från oss kan det argentinsak fest- och mattempot medan vi uppenbarligen är i uppbyggnadsfasen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Man äter ju inte piroger med kniv och gaffel. ;)

/Mange N