18 februari 2010

16-17 februari - Mar del Plata

Aldrig har en fem timmar lång bussresa gått så snabbt. Vi sov i stort sett hela tiden i de breda och mycket sköna fällbara sätena. Jag vaknade till en stund strax efter halv sex då solen precis gått upp och trängde in mellan gardinerna (solen alltså inte jag …). Jag blickade då ut över ett mäktigt pampaslandskap som sträckte sig så långt som ögat nådde. Som västgötaslätten gånger hundra känns som en rättvis beskrivning. Väl framme tog vi våra packningar och gick ett kvarter innan vi påkallade en taxi som sen tog oss till hotellet.

Rummet var litet och vi hade vattenläckage i badrummet, så första intrycket var inte det bästa. Efter att vi påkallat detta för hotellpersonalen åtgärdades problemet direkt. Vi tog en liten tupplur innan vi gick ut för att äta frukost och kolla in området kring hotellet.
kändes att staden har puls och att det inte är någon liten kustby vi hamnat i. Staden är rätt nedgången och det märks att få, om än några, nybyggnationer skett efter Argentinas stora ekonomiska kris för snart tio år sedan.Den känns dock charmig och som en blandning av rivieran, Miami och Havanna. Eftermiddagen gjorde vi på stranden i växlande sol med molnighet och sisådär 23-24 grader. På väg hem kände jag att jag bränt mig i ansiktet trots att jag använde solskyddsfaktor (dock för låg, endast faktor 6). Lite matta i kroppen tog vi sen på kvällen en taxi ett par kilometer bort till en annan del av stan med fler restauranger. En rätt enkel trerätters middag vägdes upp av mycket gott vin och många intressanta diskussioner om bland annat genus samt arv kontra miljö. Kvällen var bra vilket var extra kul då det faktiskt var min och Annas ettåriga förlovningsdag. Efter det for vi hem och la oss ganska tidigt.

Onsdagsmorgonen inleddes med ett skönt löppass på dryga 35 minuter. Riktigt skönt att få röra på sig efter gårdagens vilodag från springandet. Tempot är fortsatt mycket lugnt(5:30-5:45/km), men känslan är bra, vilket är viktigast. I lurarna P3 Dokumentär om främlingsfientligheten inom EU. Mycket intressant lyssning, även om det inte känns som en nyhet, utan lite mer som ett konstaterande.

Frukostbuffén på hotellet är inte den största vi sett, men däremot riktigt fräsch och god. Färskpressad apelsinjuice och riktigt goda toast fyllde våra magar innan vi begav oss till stranden. Vi valde idag en annan strand, ca. en kilometer norr om var vi bor. Väldigt mycket folk på stranden, dock utan att man får känslan av att det blir trångt. Tog det riktigt lugnt med solandet efter gårdagens lilla överdos, därför blev det istället rätt mycket bokläsande och diskussioner mer plats för många skratt. Strandvädret denna dag var något varmare, men kanske lite väl blåsigt.

Sjön suger, heter det och det kändes verkligen efter en heldag i solen. En kort tupplur och sen en promenad till supermercado för inskaffande av kalla öl och lite vin. Uppe på hotellrummet korkades de ädla dryckerna upp och vi spelade några partier av det medhavda bokstavsspelet Letra-Mix. Riktigt underhållande och perfekt uppvärmning på kvällen. Sen blev det taxitur till samma område som kvällen innan. Den här dagen var maten bättre och det avnjöts förutom riktigt god pizza även en hel del tapasrätter. Noterade än en gång att servicenivån här i Argentina är på topp. Mycket trevlig personal i i stort sätt alla restauranger vi besökt.

Imorgon blir det ännu mer strandliv.

Noterat

* Det finns ett slags ”partybussar” som man kan hyra här och det verkar finnas två typer av dessa bussar. Den ena riktar sig till de danssugna vuxna och innefattar tung dansmusik och rökmaskiner och kör runt på gatorna medan det är fullt ös i bussen. Den andra riktar sig till de yngre barnen och kan bäst jämföras med ett födelsedagskalas på McDonalds. Skillnaden är den att det istället för Ronald McDonald är ett par snubbar som är utklädda till Spider Man eller Musse Pigg som underhåller barnen medan bussen far runt i den livliga trafiken. Och det mest anmärkningsvärda med denna sistnämnda kategori är att barnbussarna likt dansbussarna, kör runt mitt i natten och ”festar” på. Riktigt skumt och riktigt "trafikosäkert" och galet, men jävligt skrattframkallande”!