31 maj 2009

Bra jobbat Jan

Trodde aldrig jag skulle skriva meningen som följer denna. Jag håller till fullo med Jan Björklund i en skolfråga. Jo det är sant. Den mannen har i mina ögon inte många rätt i sin syn på pedagogik och skolpolitik men dennes utspel tillsammans med Nyamko Sabuni på dagens debattsida i DN står jag till fullo bakom. Det som det hela handlar om är att vi i en ny skollag förbjuder rätten till att bli befriad från lektioner om sex och samlevnad samt simundervisning. I dagsläget så är det möjligt för barn att avstå dessa lektioner av ex. religiösa skäl, vilket självfallet är urbota dumt ur alla tänkbara perspektiv. Bra jobbat Jan!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är lite förvånad över att du skulle hålla med. Var tycker du gränsen går för vad som är försvarbart av religiösa skäl?

//Johan

Markus Bottner sa...

Tycker inte är något är försvarbart endast av religiösa skäl.

Borv sa...

Jag är för religionsfrihet, men yttrandefrihet och sunt förnuft är viktigare i min värld. Sexualundervisning ingår i båda dessa topics.

Anonym sa...

Så om en religion påbjuder en viss klädsel för att t.ex en person av kvinnligt kön inte ska visa huden så ska dessa personer kläs av för att kastas i plurret i simundervisningssammanhang?
Jag håller med om att sunt förnuft är viktigt och jag förstår ditt resonemang i frågan men det faktum att man ska "tvingas" deltaga i simundervisning tycker jag är en smula snedvridet.
Flertalet människor har inget intresse av att vistas i och vid vatten och således inget behov av att kunna simma. Det är vi svennar som fått för oss att alla gillar det.
Jag tror inte heller att synen på sex delas lika i hela världen och i alla religioner. Och vad lärde man sig egentligen i skolans sexualundervisning?
Skulle jag om jag flyttade till Iran bli tvingad att gå i moské på skolavslutningen och utbildas i kamelryktning skulle jag bli förbannad.
Jag är för integration men det finns enligt mig viktigare saker att ändra på.
Detta är dessutom ändringar som gör att skolbarnen kommer i kläm mellan skolans regler och föräldrarnas regler kring religion vilket kan leda till en ännu större utanförskapkänsla för barnet.
Jag säger dåligt.

//Johan

Borv sa...

Nu var inte simundervisningen det viktigaste, utan sexualundervisningen. Och jag tror (och hoppas) att sexualundervsiningen är annorlunda och bättre nu ärn för 20 år sedan då det begav sig för oss :-)