19 maj 2009

Barnens före detta ö?


Enligt DN så undersöker just nu Stockholms Stad om man kan sälja mark och fastigheter på Barnens Ö (på Väddö) till ett värde på ca. 1 miljard(!) kronor. Skälet till detta ska vara att EU´s konkurrensregler sätter stop för dagens verksamhet samt att underhållet på fastigheterna ska vara eftersatta och olönsamma att renovera.

Hmm, jag är skeptiskt och undrar om det inte finns en bakomliggande agenda någonstans. Ska bli intressant att se vilka som huserar på Barnens Ö om låt säga fem år. Kommer det vara barn från förorterna eller direktörer och andra välbärgade från innerstan?

Bilden är lånad från barnenso.gastrogate.com

4 kommentarer:

Anonym sa...

Barnens ö! Hade ingen aning om att det fanns kvar.

Walle sa...

Tragiskt - jag har själv jobbat där och sett hur mkt det betyder för ungarna. Hade jag haft pengarna hade jag köpt det och drivt det vidare för det var riktigt skoj.

Walle sa...

Vill också förtydliga att EU:s konkurrensregler inte säger något om själva verksamheten utan att staten skulle skjuta till pengar till renoveringen - det är en viss skillnad.

Borv sa...

Helt sant angående EU:s konkurrensregler. Jag var otydlig i inlägget. Visst fan är det tragiskt att det kanske inte finns kvar för kidsen i framtiden. Vackra och öppna platser i Stockholms skärgård för förortens mindre välbärgade barn blir nog inte vanligare med tiden är jag rädd.