27 maj 2009

Fullkomligt lysande skådespeleri och en helvetes bra filmupplevelse


Jag missade filmen In the valley of Elah när den kom förra våren. Den kom liksom i bakvattnet av No Country for old men, som jag förövrigt tyckte mycket bra om. Jag köpte dock In the valley of Elah på DVD i höstas för en mycket billig peng och i söndags bestämde vi oss för att kika på den. Satan så bra den var! Regin är tajt, musiken använd på rätt sätt och fotot briljant. Men allra bäst är ändå skådespeleriet och då främst från veteranen Tommy Lee Jones, som i denna film gör sitt livs bästa rollprestation (jag lovar er det).

Filmen är hård och rak i sin kritik mot den amerikanska armén och synen på vad manlighet är. Den slår dig hårt i magen gång på gång, dock utan att trötta ut dig som tittare. Allt är trovärdigt, med ett par undantag i den alltför manliga jargongen bland den kvinnliga polisutredarens kollegor, som känns lite överdriven. Men det är också det enda jag kan komma på att lägga en anmärkning på. Denna filmen är den första filmen på ett par år som förtjänar högsta betyg i mina ögon och jag rekommenderar er alla att se den. Känslan när filmens eftertexter sätter igång är otroligt stark och jag skulle bli mycket förvånad om inte tårarna faller längs era kinder, precis som de gjorde längs mina. Regissören Paul Haggis (bla. den oscarbelönade Crash) dedikerar filmen i eftertexterna med orden "For the children". Mer klockrent kan det inte bli.

Se denna pärla, om ni redan inte gjort det.

1 kommentar:

Anonym sa...

Den ska ses