25 april 2008

SVT - överlägsna

Återigen har SVT lyckats med en produktion som förmodligen hade blivit misslyckat i en annan kanal. Programmet jag syftar på är Barnmorskorna. Har tidigare bara kastat ett öga på programmet, men satte mig ned häromdagen och såg ett helt avsnitt. Programmet var helt lagom avvägt och lockade till och med en tår till min kind.

Varför tror jag då inte att det hade fungerat på någon kommersiell kanal? Det främsta skälet är, som vid så många andra program, den att reklamavbrotten skulle vara helt förödande för ett program som bygger på så mycket känsla och nerv som Barnmorskorna gör. Men jag känner även att SVT´s dokumentärproduktioner känns lite mer genomarbetade och mindre "glättiga" än sina motsvarigheter på 3:an, 4:an och 5:an. Jag kan ex. jämföra med sjukhusserien på TV3 ("Sjukhuset") och den är ljusår sämre, av det jag kan jämföra vill säga.

Nog sagt om detta. Nästa vecka tittar jag på nästa avsnitt av Barnmorskorna, var så säkra!

1 kommentar:

Anonym sa...

det är ännu bättre in real life :-)

Jompa