11 juni 2009

Bättre diagnos på kortare tid ... hur går det ihop?

Att jag är skeptiskt till bonussystem, oavsett vad det gäller kommer kanske inte som en nyhet för er som känner mig. Därför blir jag extra upprörd, eller kanske snarare ledsen och lite uppgiven när bonussystemen nu spridit sig även till vårdsektorn. Inte så konstigt egentligen då vi ser en ökad privatisering inom denna snabbt växande sektor. Den viktigaste frågan man måste ställa sig är vad som händer med kvaliten på den vård och de diagnoser som ställs av en läkare som premieras att beta av så många patienter som möjligt under ett arbetspass?

I DN (10/6) kan vi läsa att en snabb läkare kan göra ca.3000:- extra om hon/han arbetar tillräckligt snabbt (dvs. tar emot ett visst antal "kunder"/patienter) på ett av sina jourpass. Dessa 3000:- är utöver den vanliga lönen, vill säga! Rätt mycket pengar om du frågar mig. Men pengarna i sig är inte problemet, utan jag ser hellre att läkare tjänar bra i det ordinarie lönekuvertet och förstår uppriktigt sagt inte hur en läkare ska kunna ställa bättre diagnoser på kortare tid!? För det måste väl ändå vara patientsäkerheten och bra diagnoser som är nyckeln till en bra vård? Men det är väl bra om fler kan få vård, skulle nog många hävda. Men jag kan heller inte se hur detta system skulle minska eventuella vårdköer, då snabbare diagnoser i min värld troligen leder till fler feldiagnoser och då indirekt till fler återbesök. Men å andra sidan innebär fler återbesök mer bonuspengar i fickan för läkarna. Vård i vinstdrivande syfte blir så lätt fel vilket detta lönebonssystem är ett ypperligt exempel på.

Tummen ned!

Länk till artikel i DN: http://www.dn.se/sthlm/snabba-lakare-belonas-med-bonus-1.888110

1 kommentar:

KG sa...

Intämmer till 100%!