14 juni 2009

Andra klassens elever ska inte ges en andra chans i stridspittens Sverige


För några inlägg sedan så skrev jag att jag för en gångs skull höll med Jan Björklund i en fråga(om obligatorisk sexualundervisning i skolan) och jag kunde inte ha mer rätt i det jag skrev. Det jag syftar på är att jag skrev att jag "för en gångs skull" höll med Jan Björklund. Nu är den gamle militären igång med hårda tag igen och han slår hej vilt åt alla håll och denna gången är det Sveriges komvuxelever som är i skottgluggen. I Jan Björklunds elitsverige så är dettydligt att komvuxelever är andra klassens studenter. Studenter som borde gjort bättre i från sig under sin ordinarieskolgång och därför ska de nu självklart straffas av major Björklund. I dennes nya skollagförslag vill han ta bort möjligheten att läsa upp ett betyg man kanske inte var nöjd med, eller som av någon anledning inte blev som man tänkt sig. "Det kostar pengar att utbilda någon i samma utbildning två gånger." Förklarar sig stridspitten. Detta är så inihelvete dumt och ogenomtänkt och jag förstår inte hur han ska få igenom detta (vilket jag sätter en peng på att han inte får)!?

Hur ska killar och tjejer som inte fick en rättvis bedömning av sin lärare få upprättelse (min gissning är att det är fler än man)? Eller den tjej eller kille som varit sjuk under sin skolgång, säg i ex. anorexi, kunna ges en rättvis chans att får ett rättvist betyg? Eller varför inte ta exemplet med de tusentals ungdomar som har problem hemma, med en eller flera missbrukande föräldrar eller familjemedlemmar. Dessa unga människor ska istället bita ihop och skaffa sig bra betyg från första början. Jag vet inte vilken verklighet Jan Björklund lever i, men jag får mer och mer svårt att se att det skulle vara samma verklighet som de flesta av oss andra lever i. Jan kanske skulle göra bäst i att återigen ta värvning i det militära och bege sig riktigt långt ut i skogen där han kunde skrika på unga killar och tjejer som gör lumpen. Där kanske han skulle göra någon nytta ... nej förresten. Inte ens där tror jag han skulle göra nytta. Men han skulle i alla fall få utlopp för sin extremt elitistiska människosyn och kunna trycka ner de som inte håller måttet och det är ju alltid något.

Bilden är lånad från DN.se

4 kommentarer:

KH sa...

hahahahaha kul att du är så arg. Håller med om mycket.

Anonym sa...

Ähh... vadå? Räcker inte betygen till kan man ju alltid bli politiker.

//Johan

Borv sa...

Sant Johan. Man får fortfarande gå på Komvux om man hoppar av gymnasiet, så som vår gode finansminister gjorde. Så den vägen finns ju fortfarande.

Anonym sa...

Faktiskt. Och Ringholm behövde väl inte ens Komvux trots avhoppade gymnasiestudier.

//Johan