23 maj 2007

Östberlin


I torsdags vandrade jag, Broman och Hoffa runt i forna Östberlin. Mitt bland allt nybyggt, restaurerat och lyxigt fann vi ett övergivet kvarter. Vi gick in på en av innergårdarna och försökte ta oss in i någon av byggnaderna och dess garage. Tyvärr var allt stängt och låst. Jag fann dock ett par gamla kängor som låg där och kände för att förevigade dem genom ett fotografi. Undrar vems de en gång var och var de vandrat?

Östberlin kändes mer intressant överlag, än vad den västra delen gjorde. Det mest anmärkningsvärda med Berlin är dock dess förnekande av det som skett i historien. Av muren finns endast några få korta avsnitt kvar och av det som hände på 30- och 40 -talet finns nästintill inget kvar. Intressant att denna viktiga tid försökts suddas ut, viktigt att vi inte glömmer vad som hände, så att det inte händer igen.

2 kommentarer:

Markus Bottner sa...

Fin bild, trots att den är lite oskarp. Ångrar att jag inte följde med och kunde fota lite schyssta miljöer, men nu fick jag ju å andra sidan höra Siken tolka Shaggy.

Borv sa...

Den är ganska fin.Den är lite oskarp som sagt, men i den storleken som den displayas i gör den sig ganska fint.