20 december 2006

Snart är det jul ...

... och jag har köpt noll julklappar. Julen är väldigt överskattad när man är vuxen, men som barn älskade jag julen. All denna underbara nedräkning med julkalender, ta med ljus till skolan (och få skäll av fröken för att man lekte med stearinet ...), adventsljusstaken hemma (och fick skäll av mamma för att man eldade på de där låtsassvamparna som satt i mossan ...) och den mest ultimata längtan som finns! När man vaknat tidigt på julaftonsmorgon och öppnat det paket man fått i strumpan under natten, så vääääääntar man hela dagen på att farbror röd (nej, inte Mao, den andre, fetare med vitt skägg) ska komma.

Jag minns verkligen hur stark min tro på tomten var. Idag tror jag inte på tomten, tror heller inte på detta förbannade konsumtionssamhälle som håller på att utarma vår värld.

Nej, julen var bättre förr ...

God Jul förresten

1 kommentar:

Henke B sa...

Haha, lysande brandtal/nostalgitripp!

God jul själv förresten.