03 december 2006

SJ SJ gamle vän ...

Har precis kommit hem från Götelabörg. Hade en trevlig och skön weekend ... ända tills vi kom till Katrineholm. Väl i K-holm bytte vi tåg (då vårt X2000 inte stannade i Södertälje Syd) till ett bonnatåg. Väl på tåget visar det sig att det inte finns en endaste sittplats utan att 30% av resenärerna får stå, sitta på golvet, sitta på sin packning, mm. Vi klarade oss, men alla äldre och barn tyckte jag riktigt synd om. Jag pratade lite med tågvärden när denne kom för att se på vår biljett, vilket i sig är ett hån då ingen människa jag känner hade betalt en krona för att stå på detta tåg, varpå jag frågade henne mycket vänligt. "Hur många fler passagerare än antal sittplatser får ni ta på ett tåg av detta slag?" Varpå hon svarade att de egentligen inte fick ta en enda person mer än antalet sittplatser (detta av säkerhetsskäl). Hon berättade att turen innan vår hade haft ännu fler som inte fått plats att sitta. Tyckte mycket synd om tågvärden som inte har det lätt dagar som denna.

Jag är en förespråkare för miljövänliga transportalternativ, men jag är övertygad att många som idag inte fick plats på tåget kommer välja bilen nästa gång ... SKÄRPNING SJ!

Inga kommentarer: