07 oktober 2009

Poliser slår också sina kvinnor

Ny brottstatistik visar något jag finner mycket intressant och uppseendeväckande. Statistiken visar att polisers vanligaste brott är kvinnomisshandel. Detta kan jämföras med att övriga svenskars vanligaste brott är trafikbrott och kvinnomisshandel hamnar där först på 13 plats. Den viktigaste frågan att ställa är i mina ögon, varför?

Min teori är inte särskilt invecklad utan bygger på att poliser brukar våld i sitt dagliga arbete och att våld för dem är ett sanktionerat arbetsvertyg. Detta torde rimligen innebära att poliser generellt sett har ett närmare (inte nödvändigtvis naturligare) mer intimt förhållningssätt till just våld. Jämför med gemene man som endast ser våldsbrukande som någon man sällan om än aldrig tar till. Gör man det är det oftast i ett fåtal extrema situationer där man inte ser någon annan utväg. När polismannen kommer hem från en arbetsdag är det således svårt att helt ändra syn på våld och våldsutövande. Man kanske sitter och ruvar på uppdämda aggressioner som uppstått i detta stressiga arbete och man släpper då lättare än andra ut det på, i detta fallet sina fruar eller flickvänner. Sen kan man även spekulera i att det är fler våldsamma personer som utbildar sig till poliser än man kan se i andra yrken. Men det kanske å andra sidan är en nödvändighet då våldet hela tiden är påtagligt i detta speciella och krävande yrke.

Varför är det då just våldet mot kvinnor som dominerar denna lista? Här kanske vi kan finna svaret i att polisyrket är kraftigt mansdominerat och att jargongen och kvinnosynen eventuellt påverkas av detta. I och med det påståendet påstår jag indirekt att poliser då generellt sett skulle ha en sämre kvinnosyn än den manliga populationen i övrigt, vilket jag känner är svårt för mig att bevisa eller ens påstå. Hursomhelst väcker det många frågor och oavsett förklaring är det mycket tragiskt att det finns poliser som slår sina kvinnor. Och i den bästa av världar skulle ingen slå sina nära och kära. En sån värld vill jag leva i. Frågan är bara hur vi når dit?

Illustrationen kommer från dn.se

Tillägg efter publicering: Ingen direkt jämförande statistik huruvida poliser slår sina kvinnor i större utsträckning än rikssnittet har jag inte funnit, utan baserar mitt inlägg på det faktum att kvinnomisshandel är det vanligaste brottet bland poliser och medan det i rikssnittet hamnar på en trettonde plats.

4 kommentarer:

Henke B sa...

Jag fattar inte riktigt. Ingenstans hittar jag statistik på att poliser är överrepresenterade när det gäller våld mot kvinnor. Jag har bara kollat DN:s artikel.

Du skriver att det är "mycket tragiskt att våra poliser slår sina kvinnor i mycket större utsträckning än resten av befolkningen". Var har du hittat belägg för det?

Jag tolkar DN:s artikel som att poliser begår väldigt få brott jämfört med resten av befolkningen, men i brottskategorin våld mot kvinnor är de mer lika befolkningen i övrigt. Min gissning, utan att ha siffror bakom, är att de även i den brottskategorin är under befolkningens genomsnitt.

Borv sa...

Kan vara så att de (poliser) begär färre brott än allmänheten i stort (vilket jag hoppas). Jag utgick främst från SVT Text´s nyhet som egentligen "bara" tog upp faktumet att poliser var överrepresenteraded i kvinnovåldsstatistiken. Men jag ska kolla upp om SVT fick sin info från DN. I så fall kan det vara så som du skriver.

SVT har inte längre kvar sin nyhet på Text tv. Det kan ju förklara en del i hur den var skriven. Skönt i så fall!

Borv sa...

Jag har nu reviderat meningen "mycket tragiskt att våra poliser slår sina kvinnor i mycket större utsträckning än resten av befolkningen", då du (Henke B) mkt riktigt påpekade att inga belägg för ngt sådant fanns.

Däremot står jag till fullo fast vid att det är för jävligt att kvinnomisshandel är det vanligaste brottet bland poliser och något som måste tas tag i. Huruvuda polisers våld mot kvinnor är vanligare eller ej jämfört med allmänhetens kan vi bara gissa, och där gissar vi kanske inte lika.

Unknown sa...

Jag är övertygad om att trafikbrott är det vanligaste brottskategorin även för poliser, men att det i denna kategori finns ett stort mörkertal därför att poliser antagligen är mer benägna att se mellan fingrarna när det kommer till sina kollegors trafikbrott än till alla övriga trafikbrottslingar.

Sen är ju naturligtvis inte det något att vara stolt över, men det är ju en annan diskussion.

Jag tror, med samma förklaring, att topp tre (kanske undantaget narkotikabrott) förseelser hos allmänheten är desamma för poliser - men olika brott har sannolikt olika mörkertalsprocent och lindrigare brott (som trafikbrott) lär ha en högre låt-gå-för-denna-gången-kära-kollega-frekvens än tyngre brott (som t.ex. misshandel). Det får vi iaf hoppas, även om det naturligtvis inte borde ske i något fall.