07 mars 2007

Handikapp - något att skämta om?

Många människor säger att man inte kan skämta om allt. Jag säger dock, skämta hur mycket ni vill, om precis allt. Det är först när vi slutar skämta om något som det blir särbehandlat och därigenom "skyddat". Ibland emot sin vilja.

Jag vet när SVT för några år sedan sände CP-magasinet, så började många anklaga SVT för att "driva med handikappade". Då hörde jag en intervju med en av de CP-skadade som var med i produktionsteamet och jag tycker han förklarade det så bra. Han berättade hur han som CP-skadad gjorde allt för att vara en del av samhället, men att han kände sig utanför på många sätt. Inom humorn var ett sånt område. Han kände att alla tassade på tå kring de handikappade och tyckte synd om dem, och därigenom inte skämtade om dem. Han propagerade för att vi skulle skämta mer om handikappade och deras handikapp. Jag drar mitt lilla strå till stacken genom att rita Sveriges bästa armlöse handbolsspelare. Ni ser honom här till höger.

1 kommentar:

Markus Bottner sa...

Han ser onekligen grym ut.