27 september 2009

Parga - över förväntan


En vecka kan kännas som lång tid och en vecka kan kännas som väldigt kort tid. Jag och min kära har nu spenderat en härlig vecka tillsammans i Parga, som ligger på Greklands västkust. För mig var det första besöket i Grekland på över tio år. Mina tidigare besök i Hellas har varit sköna solupplevelser, men egentligen inget mer. Därför var mina förväntningar därefter inför den här resan. Resan blev riktigt lyckad!

Aldrig förr har jag vandrat genom olivskogar. Olivskogar som famnar om dig samtidigt som solens strålar löper genom trädkronorna och ger dig värme på samma gång som den ljumma medelhavshöstluften smeker din svettiga panna. Stränder och byar är precis lika vackra som på alla de greklandsvykort man matats med sen barnsben. Vatten som är så lent ljusblått och salt, i denna vackra bölja såg vi även ett stim med delfiner. Inte första gången jag har lyckan att se dessa vackra djur, men den här gången var de riktigt nära vår båt och därför var mötet extra spännande. Delfinmötet fick sätta punkt för en underbar utflyktsdag med stopp på öarna Paxos och Antipaxos.

Nu till det som kanske var allra bäst med hela semestern, maten. Det grekiska köket med alla sina små rätter tilltalar min gom och alla mina smaklökar. Fräscha nyplockade grönsaker, läcker vitlök och ostar från ortens bönder. När allt sen inramas av trevliga och lagom återhållsamma värdar och vackra miljöer har i alla fall jag svårt att se hur en matupplevelse kan bli mer komplett än så här! Grekisk kokbok är inhandlad och det är ingen vild gissning att det kommer lagas en hel del grekisk mat här hemma den närmsta tiden.

Som ni kan läsa är superlativen många, och faktum är att vi är mer än nöjda med vår greklandsvecka och Parga rekommenderas varmt. Fler bilder från semestern kan nog dyka upp senare under veckan.

Summeringen är enkel. Parga rekommenderas varmt!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ser riktigt fint ut

Unknown sa...

Vad roligt att höra att ni har haft det så bra! Parga är tydligen fortfarande lika fint som för nästan tio år sen när vi var där.