08 december 2009

Tänk om ...

Jag lekte lite med tanken idag. Tanken jag pratar om är tanken på hur det hade varit om S+V+MP hade varit i regeringsställning idag istället för borgarna. Jag tror att flera saker deifintivt inte hade varit bättre, men något som definitivt hade varit det är trovärdigheten i frågor som rör klimatet, och just den frågan är i mina ögon av allra störta vikt just nu.

Jag tänker självfallet på Sveriges ordförandeskap men även på det globala klimatmöte som just nu äger rum i Köpenhamn. Att en svensk ledare från Moderaterna är den som är ytterst ansvarig* för Sveriges klimatfrågor är lite av en fars då denna fråga aldrig varit, vare sig aktuell eller prioriterad för än man kom i regeringsställning för tre år sedan. Att på så kort tid få en så viktig ställning i denna fråga på det europeiska planet är inte bra för Sveriges trovärdighet i frågan på det globala planet. Sen att Moderaterna numera ställer sig bakom flera viktiga klimatfrågor som klubbades under förra regeringen(som man då självklart var emot), säger en hel del om de frågor som Moderaterna nu gjort till sina, utan att egentligen ha gjort ett dyft tidigare. Tänk om Maria Wetterstrand & co. fått vara Sveriges och Europas officiella kandidater under köpenhamnsmötet som nu kört igång. Då hade vi i Sverige kunnat ta en ledande roll i klimatfrågorna. Nu kommer vi med största sannolikhet drunkna i sorlet av de stora aktörerna medan Fredrik från Täby statsmannamässigt myser av att stå bredvid de stora elefanterna.

* Anders Carlgren har i mina ögon ingen direkt makt eller pondus utan det är Herr Reinfeldt som bestämmer Sveriges miljöpolitik

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tror inte världen hade lyssnat mer på Wetterstrand än på Reinfeldt. Även om hon definitivt är mer trovärdig på hemmaplan.

Borv sa...

Det kan mycket väl vara så då Reinfeldt är mer traditionellt stadsmannamässig, dvs. stel, medelålders, av "rätt" kön och som aldrig agerar utanför den uppsatta ramen.

Anonym sa...

Men Wetterstrand hon är helt galen hon!
Skulle det vara trovärdigare med henne som veckopendlar med flyg till Finland i privata ärenden?

Jag tror "det globala" skiter i från var eller vem åsikterna kommer. Jag tror det är hur det sägs och vad som sägs som spelar betydelse.
Och jag tror att en traditionell statsmannamässig framtoning fungerar bäst i de här sammanhangen.

/Johan

Borv sa...

Det kan vara så att "traditionell stadsmannamässig framtong" funkar bäst i och med att alla andra statsledare är män och överdiplomatiska. Men jag tror samtidigt att ex. en sån som Wetterstrand skulle kunna påverka bättre genom att tillsammans med S & V kunnat bygga vidare på den politik man hade innan 2006 och kanske kunnat påverka EU ännu mer än vad nuvarande regering lyckats med.Men men, det är som sagt bara en tanke.