07 april 2009

Ett litet steg i rätt riktning

Idag kom den första informationen om regeringens vårproposition (vårbudgeten). Lite oväntat så skjuter man nu till pengar till landets blödande kommuner och landsting. Totalt handlar det om 17 miljarder kronor som fördelas över tre år. Problemet är främst att pengarna inte kommer för än med start nästa år, 2010, då kommunsektorn får ett engångsbelopp på 7 miljarder. Detta borde rimligtvis innebära att varslen kommer forstsätta öka kraftigt under detta år samt en bit in på nästa år, innan läget förhoppningsvis stabiliseras.

I och med att jag tidigare här på sidan kritiserat regeringen för att fortsätta med skattesänkningar medan man tidigare sagt att man inte skulle skjuta till pengar till kommuner och landsting så måste jag delvis backa gällande det sistnämnda. Nu återstår att se i fall man fortsätter med skattesänkningar för de som är mest välbärgade. Självfallet hoppas jag att man inte genomför dessa, i mina ögon, totalt felriktade satsningar då jag inte kan se hur dessa pengar ska komma välfärden till gagn. Och i mina ögon är det just välfärden som sargats mest under de senaste två och ett halvt åren av blått styre i vårt land och därmed behöver pengarna och stödet allra mest i denna tid av ekonomisk kris.

1 kommentar:

Anonym sa...

Är nog svårt för Regeringen att sätta budget i dessa tider.