18 november 2008

Utvilad och nöjd


Så, då var man åter hemma på svensk mark igen efter en härlig vecka i Sharm el Sheijkh. Det här var tredje gången i Egypten för mig och andra gången i "Sharm" och jag gillar verkligen det som man erbjuder besökaren och jag blev ännu mer förtjust efter denna visit i snorkel- och dykparadiset Sharm el Sheijkh.

Först till det negativa, för det finns en del negativa aspekter med att besöka södra Sinaihalvön. Det måste erkännas att Egyptierna är rätt påfrestande i sin approach mot turister. Det handlar om att de till varje pris vill tjäna pengar, vilket inte är konstigt alls då vi turister sitter på kulorna. Allt ska prutas och det dras i armar och överpriser erbjuds alltid vilket ofta resulterar i en nästan komisk prutningsprocedur. Men jag resonerar som så att det är vi som besöker dessa människor och måste då acceptera att man agerar annorlunda än hemma. Några som däremot INTE bryr sig det minsta om att bete sig juste och acceptera att man är gäst i någon annans land är merparten av de ryska turister som besöker "Sharm". Jag vet att jag inte kan dra alla över en kam, men det var helt otroligt att se dessa turister ta för sig på ett oerhört buffligt och otrevligt sätt. Man visade inte någon som helst hänsyn till vare sig Egyptierna eller deras miljö. Korallreven trampades och hoppades på och man skräpade helt öppet ner vart man än befann sig. Det verkade som att de ryska turisterna missuppfattat innebörden av "all inclusive" och agerade som att det gällde överallt.

Nu över till det positiva!

Klimatet är tamejfan helt otrolig bra. Under veckan vi befann oss där var lufttemperaturen mellan 26-28 grader och temperaturen i vattnet låg på härliga 24 grader, med andra ord helt perfekt! Lägg sen till att en konstant härlig bris ligger på och svalkar huden och torkar den fort då du varit i vattnet. För i vattnet är man mycket! Snorklingen och dykningen (jag har endast praktiserat det förstnämnda) är på denna plats i världsklass, och det vill inte säga lite om allt det magiska som finns att se bara man sticker huvudet under vattnet. Jag såg förutom en massa färgglada fiskar i olika storlekar även muräna, rocka och drakfisk, men mest magnifik att snorkla bredvid var ändå den mäktiga napoleonfisken (se bilden som jag lånat från angiven hemsida). Dessa snorklingsupplevelser har verkligen gett mig mersmak och jag kommer definitivt lägga mer tid på snorkling vid framtida solresor och vid planeringen av dessa.

Att leva i Egypten är fortfarande rätt billigt och maten är riktigt bra om man bara tar sig tid att finna rätt restauranger. November är lågsäsong vilket innebär att man kan komma undan med riktigt billigt boende så nästa gång kommer i alla fall jag endast köpa flygstol för att sen boka boende på plats. Även om vi denna gång kom mycket billigt undan med en sista-minuten-resa.

Sharm el Sheijkh - summering
Sol: Betyg 5 (helt perfekt klimat)
Bad: Betyg 5 (massor av korallrev och all världens färger på fiskarna som simmar i stora stim)
Sevärdheter/kultur: Betyg 2 (inte jättemycket att se om man inte vill rida kamel i öknen eller besöka Sinaiberget med sin intressanta historia. Dock ligger Kairo endast en halv dagstur bort med buss)

Totalbetyg: 4

2 kommentarer:

Anonym sa...

вы себя сами в россии ведёте как фашисты. чья б уж корова-то мычала

Anonym sa...

Undrar om det var någon ryss som läste om vad du tyckte om dem ... ;)

Skönt att höra att semestern var bra.