07 september 2008

Läskiga likheter

Jag tycker mycket om det stora landet i väst. Mycket med dess kultur är inbjudande och jag trivdes bra under mitt år som utbytesstudent där, för 15 år sedan(satan vad tiden går ...).

Men

Det är SÅ MYCKET som är skräp i USA och en del av det gjorde sig till känna häromdagen då jag satt framför teven och tittade på SVT24´s sändning från det republikanska partiets konvent, ni vet det där då man formellt ska utse sin president och vicepresidentkandidat. Det var riktigt läskigt att se ... en masshypnos och talarretorik som jag aldrig sett maken till, förutom nazisternas filmade tal på 30- och början på 40 -talet! På scen stod en man (förutom i ett par fall) och spydde ut förträffligheter om sig själv och sitt land och hur bra de passade ihop. Alla, och då menar jag ALLA, avslutade sina ta med att berätta vilken förträfflig familj de hade och säga God bless America ... Nedanför podiet står sedan tusentals människor som i trans och fullkomligt vrålar ut "USA USA USA", eller skanderar personens namn.

Som om inte detta skulle vara nog, så hade man producerat propagandafilmer, där man på "extra" amerikanskt kletigt vis presenterar sin president och vicepresidentkandidater samt tidigare republikanska presidenter i modern tid. Jag trodde fanimej inte det var sant! I dessa filmer tryckte man återigen på att deras familjer var så förträffliga ... behöver jag tillägga att familjerna var alla vita och medelklass/överklass.

Nu så såg jag inte lika mycket av demokraternas konvent som gick av stapeln för bara några veckor sedan, men det lilla jag sett pekar åt att man även där valde precis samma 30-tals propaganda/retorik. Enda skillnaden där är väl att huvudpersonen är afroamerikan.

Denna sida av USA gör mig jävligt rädd! Det får mig att känna att detta land är på många sätt en fundamentalistiskt stat som för sina medborgare bakom ljuset, genom reklam och tydlig propaganda. I stort sett samma propaganda som man själva går åt så härt när andra skurkstater använder den.

Presidentvalet i höst blir mycket viktigt, även om jag står långt i från båda partiernas kandidater så hoppas jag självfallet på en seger för Barack Hussein Obama. Inte enbart för världens skull, utan även för det amerikanska folkets skull.

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra och välskrivna tankar som jag delar till fullo./Jenny