23 mars 2008

Inte försent att älska Håkan


Jag kan börja med att berätta att jag inte är något stort Håkan Hellström-fan. Visst var hans första platta en svensk klassiker, men därefter tycker jag att han varit "OK" inte mer. Men i och med hans nya platta Försent för edelweiss så är jag såld! Detta är så förbannat bra och för mig tilltalande så in i helvete! Titelspåret (som förövrigt är en fritt översatt cover på Little Stevie Churchville's Through steamy windows) är helt magnifikt. Håkans trubbiga avstavningar finns kvar. Likaså hans mycket personliga röst som spricker och brister på precis lagom Håkan Hellström- vis. Men han har, i mina ögon, utvecklats. Ta lite Moneybrother, lite Nicolai Dunger, Nationalteatern. Släng sen på lite Magnus Lindberg och så förstås mycket Håkan Hellström så har du den nya plattan och förhoppningsvis den nya Håkan Hellström. Kär i en ängel har det skönaste av tempo och man blir bara så förälskad i de trummorna. Slappare trumskinn får man leta efter.

Noterbart är:
- Håkan har riktiga slagdängrefränger denna gång.
- Flera av spåren är rätt långa

Bäst på plattan är:
- Inte skyldig nån nått
- För sent för edelweiss
- Kärlek är ett brev skickat tusen gånger

Förhandsboka ditt exemplar hos din skivhandlare.
Albumet släpps 26 mars.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Den ska köpas, verkar råbra!

Anonym sa...

Fint skrivet! Tycker dock "jag vet inte vem jag är men jag vet att jag är din" också borde stått som en av skivans höjdpunkter!

Anonym sa...

Oj, det var en bra recension. Du verkar vara jätteduktig på musik och på film. Du är en kille som jag verkligen ser upp till!

En sak har jag dock svårt att förstå. Hur kan du ha skivan när den släpps först den 26 mars?

/av

Borv sa...

Recensionsexemplar

Se till att springa iväg imorgon (26 mars) till närmsta skivbutik!