10 januari 2008

Erbjudande som kommer fel i tiden

Igår kom min kära sambo hem och hade en nyhet som hon ville att jag skulle ta till mig, för att sedan diskuteraden. Nyheten var den att hon/vi blivit erbjudna ett hyreskontrakt i Bromma. Lägenheten som vi blev erbjudna är större än vår nuvarande och ligger närmre min sambos arbetsplats. Tyvärr slutar fördelarna där. Visst vore det härligt om hon skulle få närmre till sitt arbete och inte behöva pendla ett par timmar om dagen, vilket är fallet nu. Det vore också skönt att få lite mer yta att röra sig på, och sprida ut våra prylar på. Men där slutar tyvärr fördelarna, för min del ska tilläggas.

Jag prioriterar inte att bo i Stockholm och ser snarare tvärtom att vi flyttar ut på landet istället. Här skiljer sig våra åsikter markant, vilket är ett STORT problem. Sen att Bromma ligger helt fel till (hade det varit på rätt sida stan, ex. på Söder hade det varit annorlunda), om man ser lägesmässigt förutom att det då är rätt nära min sambos jobb, är en annan negativ punkt. Det har känts som en bra gyllene mellanväg att bo där vi bor nu i och med att vi varken bor i storstan eller på landet. Både jag och min sambo har också varit nöjda med detta, tills igår ... Vi diskuterade saken så sent som i december och kom då tillsammans fram till att vi bor jävligt bra där vi bor just nu och att vi kunde tänka oss att bo där ett eller ett par år till. Därför kommer detta för mig som en stor överraskning. Min sambo ser annorlunda på detta och menar att vi då inte hade denna möjlighet presenterad för oss, dvs. då vi pratade om vårt boende i december.

Nu till det största kruxet. I och med valet att ge upp min nuvarande karriär som innebär en stor, trygg arbetsgivare och en bra månadslön, så innebär detta just nu att jag måste minimera mina utgifter eftersom jag inte vet vilka inkomster som kommer komma i min nästa fas (från februari och framåt). Jag vet att detta kan låta egoistiskt, men jag har under de senaste halvåret jobbat på att minska utgifterna för att kunna ta det komamnde steget. Jag har sålt min bil, vi har lagt om försäkringar, sagt upp telefonabonnemang, mm, då kommer inte en nästintill 100%-ig hyreshöjning samt för mig dyrare transportkostnader precis rätt i tiden :-/

Vi ska självklart ta och diskutera detta mer, men just nu är jag ledsen för att jag vet att jag och min sambo ser så olika på situation.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my site, it is about the CresceNet, I hope you enjoy. The address is http://www.provedorcrescenet.com . A hug.

Jo. sa...

Borv, min älskade vän, tänk på det. Din sambo, din underbara sambo, kanske har andra motiv än bara resandet till och från jobbet. Vänner, utveckling, bredare möjligheter, göra ngt spännande med livet etc. Kom igen nu, se det som det är- det är dags att göra ngt. Investera i hyresrätten- investera i er- och framför allt, om det inte funkar- flyta till alndet, då har ni fått testa allt.
Krälek,
Jo.

Anonym sa...

Vännen! Förstår ditt dilemma. Skulle heller aldrig välja annat än söderomsöder. Förstår din kärestas problem, närmare jobbet vill vi ju alla ha. Så som du haft det i "alla år". Kommer du att kunna jobba hemifrån i din nästa karriär? Blir du beroende av din kärestas försörjning? Vad är då en kompromiss för er del? Sök reda på den. Ibland är det enkelt att kompromissa, ibland går det bara inte. Och då får man testa nya vägar./Your auntie

Borv sa...

Tack för era stöd i denna tunga fråga. Visst skulle ett boende ge oss en viss utveckling, men jag känner att det främsta argumentet är och förblir Annas närhet till jobbet. Vi bor 20 minuters bilväg från Sthlm idag och nyttjar staden rätt så mycket som vi vill (nöjen ,etc.). De flesta av våra vänner finns i vår närhet nu (inom 25 min bilväg) och just nu händer redan så många förändringar (främst för mig dock). Därför kommer vi kommer vi inte nappa på Bromma-erbjudandet. Vi har diskuterat saken och i mitt fall så är Bromma helt fel. Dels är det på "fel" sida stan med inflygningen till Bromma flygplats precis i området som en annan mkt negativ faktor. Om jag någon gång skulle kunna tänka mig att bo i Sthlm så skulle det vara i en hyresrätt på Söder. Detta skulle jag vilja i max ett eller ett par år, då det lantliga är mycket viktigare för mig. Som jag skrev innan har vi ett problem här, jag och min sambo.

Vi vet att vi kommer få ta tag i denna fråga i framtiden. Landet lockar mig massor, staden noll :-/

/Bonngubben ;-)
Usch vad jobbigt att se så olika på en fråga.