06 augusti 2009

En för mig outforskad pärla

När jag var tolv år besökte hela klassen Barnens Ö, på Väddö. Det var en avslutningsresa i maj och jag minns att Robban Sjöström retade gallfeber på våra lärare och de föräldrar som följt med på resan. Sista dan på Väddö åkte jag på vattkoppor, fler minnen har jag inte. Så när jag nu, 22 år senare befinner mig på Väddö så är det som att komma till en helt ny plats. Igår stod loppisar och grillning på programmet och idag ska vi ut med en båt och inspektera kobbar och skär.

Härligt med sommar. Härligt att man bara kan få vattkoppor en gång i livet.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Barnens Ö så populär och nyttig för många barn i många herrans år. Min gamle far var där i flera år som grabb, som son till obemedlad änka, åren var väl omkring 1919-1925 kan jag gissa. Där ute upplevde han sköna somrar med fiske och bad och kompisar. Skönt att komma ut från varma stockholmsgator i Sibirien. /BL

Anonym sa...

Å det kommer jag ihåg! Bodde vi inte på ett gammalt barnsjukhus? Mitt minne var att Lotta blev islängd i vattnet med hörapparat och allt, lite kaos.. Men en minnesvärd klassresa.
kram kram Catarina

Borv sa...

Hahaha ... här kommer några andra minnen:

- Maggan (den ljugande syslöjdslärarinnan) kommenterade vår ljudnivå sent på kvällen med det minnesvärda citatet "Ni springer ju som antiloper!"
- Marie-Louise ramlade genom ett hål i bryggan
- Bussresan till och från Väddö var riktigt kaosig. Minns att några (Peter och Robban, kanske?) snattade Kexchoklad på Pressbyrån som de sen bjöd på i bussen

Fisso sa...

Har precis legat å badat med en kille som jobbar som ledare på Barnens Ö

Jo. sa...

Ååååh va härligt! puss puss, hälsa frugan och pussa också.