09 september 2007

28 veckor senare bjuder på bra stämning


Jag tyckte mycket om Danny Boyles 28 dagar senare som kom 2002. En Zombiefilm som bröt mönster på flera plan. Zombiesarna var nu inte levande döda utan levande men smittade med ett virus som gjorde dem ursinniga och våldsamma (milt uttryckt ...), men framförallt jävligt snabba (till skillnad från Zombiesar i andra filmer).

Mina förväntningar var inte jättehöga då det trots allt handlar om en uppföljare. Namnet på filmen kommer sig av att den utspelar sig 28 veckor efter det första virusutbrottet. Filmens öppningsscen spelas upp i ett rasande tempo och jag upplever hela scenen som en hyllning till George A Romeros Night of the Living Dead. Här sätts en stämning som får mig som skräckfilmsfantast att mysa av välbehag. Filmen tappar därefter lite i tempo, men återfår det halvvägs in. Miljöerna är ruskigt stämningsfulla och skådespeleriet OK. Splatterscenerna är många och man måste nog gilla genren för att helt uppskatta denna film som överlag överraskar mig en del och är bättre än jag förväntade mig. Den är dock inte riktigt lika bra som sin föregångare.

Ni kan vara säkra på att det kommer en 28 månader senare om något år ...

1 kommentar:

Fisso sa...

Skall, vill, måste se!