19 juni 2007

P3 Dokumentär

Har nu lyssnat igenom samtliga avsnitt av P3-dokumentär och jag måste säga att det är med stor spänning och förväntan jag ser fram emot de nya avsnitten som kommer sändas nu i sommar.

Jag har aldrig tidigare lagt någon vikt vid radiodokumentärer men har helt ändrat uppfattning.
Fredrik Jonsson och Kristoffer Hansson presenterar och penetrerar nutidshistoriska händelser genom en mycket skicklig berättar och intervjuteknik. Man är 100%-igt i deras värld från programmens början till slut. Hur många dokumentärer lyckas med detta?

Det starkaste avsnittet hittills (även om alla avsnitt håller en hög kvalité) är det om diskoteksbranden i Göteborg. Mitt hjärta berördes så starkt att jag inte först märkte att tårarna rann ned för mina kinder, när barn, föräldrar och brandmän från branden berättar om hur det gick till och de känslor man hade och har. Kan vara en av de tre bästa dokumentärer, alla kategorier, som jag någonsin sett eller hört.

Här kan du lyssna på tidigare avsnitt av P3 Dokumentär eller ladda hem programmen som MP3-filer.

Inga kommentarer: