12 april 2007

Övergivna platser


Jag har länge faschinerats av platser som är övergivna, platser där det tidigare varit aktivitet och liv, men som av någon anledning slutat vara. Många är gångerna då jag valt att ta en mindre, gammal europaväg, istället för någon av våra nya motorvägar. Endast för att titta på nedlagda bensinstationer och motell. Därför var min glädje stor när jag upptäckte Jan Jörnmarks hemsida ( www.jornmark.se) som är bland det bästa och mest intressanta jag varit inne på!

Jan är ekonomihistoriker och har på denna sida sammanställt hundratals (ja förmodligen mer än så) bilder på övergivna platser. Där hittar man allt från nedlagda vattenland, motell, fabriker, semesteranläggningar, bostadsområden ... till dessa bilder förklarar Jan genom ett ekonomiskt historiskit perspektiv varför platsen övergavs.

Gå in på Jans sida och regga er (mkt enkelt) och få tillgång till alla underbara bilder. Jag kan även rekommendera Jans nysläppta bok med namnet Övergivna platser.

Bilden ovan är från Jans hemsida och rättigheterna tillhör Jan Jörnmark som också är fotograf till bilden.

3 kommentarer:

Henke B sa...

Håller med, mycket intressant ämne. Det finns de som verkligen är inne på den här prylen, känner en som planerar en resa till Tjernobyl.

Borv sa...

Tjernobyl! Låter som en "lysande" idé ... sorry nu var jag lite mycket Hans ... ;-)

Fisso sa...

Såg stora foton på övergivna platser på Liljevalchs vårsalong.
Undrar om det var denna snubbe som gjort dom. När jag tittar på hans rida så ser vissa saker klart bekant ut.